سه شنبه 01 آبان 1397
همكاري با پايداري
 
 
 
باكس اول2
 
 
توضيحات
عكس:ديدار اعضاي جبهه پايداري با نماينده ولي فقيه و نماينده خبرگان رهبري در قزوين
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 چشم اميد روحاني، اين بار به دوستان كدخدا!
تاريخ  :  1397/02/29
نوع : ديدگاه , يادداشت

ترامپ معتقد است خروج از برجام و تحميل شديدترين تحريم‌هاي آمريكا در طول تاريخ عليه ايران بار ديگر روحاني را به پاي ميز مذاكره مي‌كشاند؛ مذاكراتي كه مساله اصلي آن، موضوع هسته‌اي ايران نيست، چراكه در برجام اين مساله از نگاه آمريكايي‌ها حل شده، دستورجلسه مذاكرات و اولويت مورد نظر ترامپ همان‌گونه كه بارها تكرار كرده مسائل منطقه و حمايت ايران از گروه‌هاي مقاومت، برنامه موشكي و... است.


كميل نقي پور: بازي برجامي ترامپ به پايان رسيد و رئيس‌جمهور آمريكا در نطق خود در شامگاه سه‌شنبه (19 ارديبهشت) اعلام كرد كه آمريكا از برجام خارج مي‌شود. هرچند اقدام ترامپ دور از ذهن نبود و از مواضع وي به‌خصوص در هفته‌هاي گذشته قابل حدس بود كه آمريكا به‌صورت رسمي از برجام خارج مي‌شود، اما واكنش رئيس‌جمهور ايران به اقدام آمريكا «تعجب‌برانگيز» بود. حسن روحاني در نطق تلويزيوني خود بعد از اعلام خروج آمريكا از برجام گفت كه ايران طي چند هفته آتي وزير امور خارجه ماموريت پيدا كرده است با ديگر كشورهاي 1+5 رايزني‌هاي خود را ادامه دهد و در صورتي كه منافع برجام توسط اين كشورها تامين شود، ايران در برجام باقي خواهد ماند. رئيس‌جمهور در حالي بر بقاي برجام بدون آمريكا تاييد كرده كه با اعلام خروج آمريكا از برجام عملا مرگ برجام فرارسيده است. اما اظهارنظر سه‌شنبه‌شب رئيس‌جمهور حاوي نكات و پيام‌هاي قابل‌تاملي است كه در ادامه به آن اشاره مي‌شود: 1: حسن روحاني كه رويكرد دولتش در سياست خارجي را برمبناي ايده «بستن با كدخدا» استوار كرده بود با گذشت تقريبا پنج‌سال حداقل در ظاهر و در زمان فعلي متوجه شده است كه چنين رويكردي نتوانسته انتظارات و توقعات حداقلي‌اش در سياست‌ورزي و حكومت‌داري را برآورده كند و بالاخره به‌صورت صريح اعتراف كرد كه چنين ايده‌اي شكست خورده است. حسن روحاني سه‌شنبه‌شب گفت: «‌امشب به همان سخني رسيديم كه از 40 سال پيش آن را تكرار مي‌كرديم و آن اينكه ايران كشوري است كه به تعهدات خود پايبندي دارد و آمريكا كشوري بوده كه هيچ‌گاه به تعهدات خود پايبند نبوده است. تاريخ 40 ساله كشورمان و حتي قبل از آن به‌خوبي به ما مي‌گويد كه آمريكايي‌ها نسبت به ملت بزرگ ايران و نسبت به ملت‌هاي منطقه همواره رفتار خصمانه‌اي داشته‌اند.» 2: روحاني نه‌تنها به اين نتيجه رسيد كه ايده بستن با كدخدا در حل موضوع هسته‌اي ايران بي‌فايده بوده؛ بلكه پيوند زدن مسائل اقتصادي، اجتماعي و... يا به قول خودش حل مشكل كم‌آبي و ريزگرد با مذاكره با كدخدا به جايي نمي‌رسد. 3: هرچند حسن روحاني در مقطع فعلي از آمريكايي‌ها نااميد شده، اما به‌جاي آمريكا، نگاهش را به «دوستان كدخدا» دوخته است. حسن روحاني در حالي اميدوار است كه منافع برجام از طريق اروپايي‌ها وصول شود كه اولا برجام به گفته رئيس بانك مركزي تقريبا هيچ دستاوردي نداشته، ثانيا حدود 80 درصد تعهدات بدون فايده كشورهاي 1+5 متوجه آمريكا بوده كه با خروج آمريكا از برجام همين تعهدات نيم‌بند و عملي‌نشده نيز پوچ مي‌شود و عملا چيزي از برجام باقي نمي‌ماند، ثالثا اروپايي‌ها در طول مدت برجام به كدام‌يك از تعهدات خود پايبند بودند يا آنكه چه منفعتي از سوي اروپايي‌ها متوجه ايران شده كه بعد از خروج آمريكا و طبيعتا فشار بيشتر و بيشتر به شركت‌هاي اروپايي براي عدم ‌مراوده اقتصادي با ايران، قرار است نصيب ايران شود؟ درواقع چشم دوختن روحاني و ظريف به اروپا به‌جاي آمريكا، تكرار همان اشتباه پنج‌ساله روحاني در چشم دوختن به همكاري با آمريكا بوده است. 4: نكته بعدي درباره نگاه مثبت روحاني به اروپايي‌ها، تكرار چندبار گزيده شدن از يك سوراخ است. روحاني كه در دولت اصلاحات به‌عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي مسئول تيم ايراني در مذاكرات هسته‌اي بوده همواره بدعهدي اروپايي‌ها را تجربه كرده بود. توافق سعدآباد، بروكسل و پاريس بيانگر آن است كه اروپايي‌ها هم همانند آمريكايي‌ها به امضاي خود بي‌تعهدند و زير توافقات‌شان مي‌زنند. حسن روحاني در روزهاي پاياني ماموريت خود در سمت دبيري شوراي عالي امنيت ملي طي نامه‌اي تاريخي خطاب به محمد البرادعي، دبيركل وقت سازمان انرژي اتمي بخشي از بدعهدي اروپايي‌ها را اين‌گونه به تصوير كشيده است: «‌متاسفانه، در مقابل اگر نگوييم هيچ، ايران مابه‌ازاي بسيار اندكي دريافت كرد و بارها اقدامات اعتمادساز خود را افزايش داد و تنها در عوض آن، با قول‌هاي انجام‌نشده و درخواست‌هاي بيشتر روبه‌رو شد. قول‌هاي اكتبر ۲۰۰۳ [مهر۱۳۸۲] سه كشور اروپايي درباره‌ همكاري هسته‌اي، امنيت منطقه‌اي و منع گسترش، هنوز حتي بررسي هم نشده‌اند. تعهد فوريه‌ ۲۰۰۴ [بهمن۱۳۸۲] سه كشور اروپايي كه به‌عنوان مابه‌ازاي گسترش تعليق به مونتاژ و توليد قطعات ارائه شده بود و برمبناي آن سه كشور متعهد شده بودند كه «تلاش فعالانه به عمل آورند تا تلاش‌هاي ايران در اجلاس ژوئن ۲۰۰۴ [خرداد ۱۳۸۳] شوراي حكام شناسايي شده، به شكلي كه شورا بعد از آن تنها برمبناي گزارش مديركل، هرگاه و اگر براساس رويه‌ عادي اجراي قرارداد پادمان و پروتكل الحاقي ضروري دانست، عمل كند.» تحقق نيافت تا اينكه ايران در نوامبر ۲۰۰۴ [آذر۱۳۸۳] موافقت كرد تعليق داوطلبانه‌ خود را بيشتر گسترش دهد؛ به‌نحوي كه تاسيسات تبديل اورانيوم را كه به وضوح توسط دبيرخانه‌ آژانس به‌عنوان خارج از شمول هرگونه تعريف از «فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي» تعيين شده بود، دربرگيرد. اما سه كشور اروپايي-اتحاديه‌ اروپا- هنوز به تعهد خود در موافقتنامه‌ نوامبر ۲۰۰۴ [آذر۱۳۸۳] پاريس مبني‌بر شناسايي «اجراي بدون تبعيض حقوق ايران براساس معاهده‌ منع گسترش مطابق با تعهداتش براساس اين معاهده» عمل نكرده‌اند. 5: نكته بعدي درباره تغيير جهت روحاني از چشم دوختن به آمريكا به‌سوي اروپا اين است كه براساس تئوري‌هاي واقع‌گرايانه روابط بين‌الملل كه تجربه جهاني آن را اثبات كرده، اروپايي‌ها بعد از جنگ جهاني دوم همواره در طرفي بوده‌اند كه آمريكا قرار گرفته بود. اين تصور مضحكي است كه گمان كنيم در چالش ميان ايران و آمريكا، اروپايي‌ها طرف ايران قرار مي‌گيرند. حداقل انتظاري كه از رئيس‌جمهور و دستگاه ديپلماسي ايران مي‌رفت اين بود كه مواضع اخير مقامات انگليس، فرانسه و آلمان در گفت‌وگوي مستقيم اين مقامات با ترامپ و ديگر مسئولان آمريكايي درباره ايران را مورد مداقه قرار مي‌دادند. اروپايي‌ها در برجام باقي مانده‌اند تا طعمه‌اي شوند براي به دام انداختن ايران در «تله حفظ برجام» تا درنهايت، سنگين‌ترين سيستم نظارتي و محدوديت‌هاي گسترده بر برنامه هسته‌اي ايران باقي بماند، در حالي كه فشارها و تحريم‌ها به شرايط قبل از برجام و حتي بدتر از آن بازگشته است. 6: حسن روحاني حتي براي محقق كردن هدف خود يعني ادامه دادن برجام با ديگر كشورهاي 1+5 نيز بايد يك اقدام موثر واكنشي نشان مي‌داد. هرچند رئيس‌جمهور به اروپايي‌ها «خوش‌بين» است، با اين حال بايد در برابر خروج آمريكا از برجام دستور راه‌اندازي تعدادي از سانتريفيوژها يا مواردي شبيه به اين را صادر مي‌كرد تا براي آمريكا و اروپا مشخص شود هر ضربه‌اي به برجام واكنش «متناسبي» به‌دنبال دارد. روحاني با واكنش خود پيامي به اروپايي‌ها براي بدعهدي‌هاي بسيار محتمل آنان در آينده مي‌فرستاد و حداقل دستگاه محاسباتي آنان را دچار اختلال مي‌كرد؛ چراكه آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها دريافته‌اند كه هر نقض عهدي، از سوي روحاني و ظريف و تيم ديپلماسي ايران به‌جاي آنكه فشاري به آنان وارد كند از سوي دولت ايران توجيه مي‌شود، بنابراين راه را براي ادامه بدعهدي‌هاي خود هموارتر ديده و مي‌بينند. اروپايي‌ها و آمريكا شاهد بوده‌اند كه رويه دولت روحاني و دستگاه ديپلماسي او بيانگر آن است كه ايران هيچ‌گاه دربرابر بدعهدي آمريكا و اروپايي‌ها واكنش مناسب يا حداقلي نداشته است. همين رويه ايران سبب جسور شدن طرف غربي براي نقض عهد بيشتر از زمان توافق ژنو (آذر 1392) به اين‌سو بوده است. 7: شايد اين نكته مطرح شود كه ايران با پيوند زدن برجام به اقدامات تعاملي اروپا در چند هفته آتي چيزي از دست نداده و در صورتي كه محرز شود اروپايي‌ها نمي‌توانند منافع ايران را تامين كنند ايران نيز از برجام خارج مي‌شود. در پاسخ به اين گزاره بايد گفت كه اولا حتي اگر از سوي اروپايي‌ها منفعتي نصيب ايران نشود سياست حسن روحاني همچنان حفظ برجام است، چراكه ايران گزينه‌اي براي بعد از فروپاشي برجام ندارد. به اين علت كه امتيازات ايران عملا قابليت برگشت‌پذيري ندارد و در كنار آن فروپاشي برجام در نظر مسئولان دولت فعلي، هزينه‌هاي بيشتري را به دولت و كشور تحميل مي‌كند. ثانيا بر فرض، اگر دولت بخواهد بعد از گذشت چند هفته و اثبات اينكه اروپايي‌ها نمي‌توانند منافع برجام را تامين كنند، از برجام خارج شود اين اقدام ايران با واكنش منفي در عرصه بين‌المللي مواجه مي‌شود؛ چراكه براساس نطق رئيس‌جمهور، ايران برجام منهاي آمريكا را پذيرفته و خود را متعهد به آن مي‌داند. بنابراين خروج ايران از برجام در آينده، نقض عهد ايران محسوب مي‌شود. به بيان ديگر شرط نانوشته و بدون توافق آقاي روحاني (پيوند زدن عمر برجام به كسب منفعت از اروپايي‌ها) براي كشورهاي ديگر اهميت ندارد. شرطي كه كشورهاي ديگر طرف توافق آن را نپذيرفته‌اند مشخص است براي آنان معتبر نيست. اظهارات سه‌شنبه شب حسن روحاني بيانگر اين است كه برجام و تعهدات مندرج در آن علي‌رغم خروج آمريكا، توسط رئيس دولت ايران همچنان مورد قبول است، بنابراين ايران بايد به تعهدات مندرج در برجام پايبند باشد و در صورت تخطي از آن مجازات مي‌شود. درواقع هم‌اكنون كه توپ در زمين آمريكا‌ست و افكار عمومي جهاني و قواعد حقوقي اقدام متناسب واكنشي را موجه مي‌دانند بايد واكنش مناسب نشان داده شود. 8: مساله ديگري كه با خروج آمريكا از برجام و بي‌واكنشي دستگاه ديپلماسي ايران نسبت به اين اقدام عيان شد نقطه‌ضعف‌هاي متعدد حقوقي برجام بوده است. درواقع با خروج يكي از طرف‌هاي اصلي توافق و به بيان بهتر پاره كردن برجام توسط آمريكا و بازگشت تمامي تحريم‌هاي اين كشور عليه كشورمان (برداشته شدن همه تحريم‌ها هدف حداقلي تيم مذاكراتي ايران بوده است)، همچنان تمامي محدوديت‌هاي هسته‌اي عليه ايران باقي مانده است و كشورمان بايد به پذيرش تمامي اين محدوديت‌ها ادامه دهد؛ حتي محدوديت‌هايي كه در برجام به‌عنوان محدوديت‌هاي «داوطلبانه» قيد شده بود. درواقع در برجام حتي همانند يك سند حقوقي ساده كه در آن مرجع بي‌طرف رسيدگي به شكايات مشخص شده، يك «مرجع بي‌طرف» تعبيه نشده تا در زمان بروز اختلاف‌نظرها و بالاتر از آن پاره شدن برجام از سوي يكي از طرف‌هاي مذاكره يك روند معقولانه به‌منظور رسيدگي به اختلافات را به جريان بيندازد. به بيان ديگر پاشنه‌آشيل برجام يعني «فقدان مرجع مناسب رسيدگي به شكايات» منجر به آن شد كه نقض عهدهاي مكرر آمريكا و طرف اروپايي بي‌جواب بماند و آنان بدون واهمه اين روند را ادامه دهند. آنچه در برجام به‌عنوان روند رسيدگي به شكايات و اختلافات در نظر گرفته شد از سوي كارشناسان و تحليلگران مكانيسم ماشه ‌(Snapback) نام گرفت كه براساس اين روند اگر ايران شكايتي از آمريكا يا يكي از كشورها داشته باشد پس از عبور از چند مرحله، اين مساله در شوراي امنيت سازمان‌ملل مطرح مي‌شد و با توجه به اينكه آمريكا و ديگر كشورهايي كه طرف مقابل ايران هستند، اعضاي ثابت شوراي امنيت سازمان‌ملل متحد به حساب مي‌آيند و در ساختار شوراي امنيت اكثريت هميشه با كشورهاي غربي و آمريكاست عملا شكايت ايران به جايي نمي‌رسد و امكان بازگشت تحريم‌ها عليه ايران نيز وجود داشت. حتي اگر در يك موضوع مورد اختلاف، اروپا با ايران همراه مي‌شد (كه تقريبا محال است) آمريكا مي‌توانست با حق وتو مانع به سرانجام رسيدن شكايات شود. 9: اما نكته آخر كه بسيار قابل‌تامل است جمله پاياني ترامپ در نطق سه‌شنبه‌شب خود بوده است. ترامپ گفت رهبران ايران مي‌گويند درمورد يك توافق جديد مذاكره نمي‌كنند، عيبي ندارد، بگذاريد بگويند ولي واقعيت اين است كه آنها به دنبال اين خواهند بود كه يك توافق پايدار را منعقد كنند و هر وقت آنها بخواهند اين كار را بكنند، ما آمادگي داريم كه اين كار را انجام دهيم. ترامپ مطمئن است كه رويكرد رئيس‌جمهور و دستگاه ديپلماسي ايران بار ديگر ايران را به ميز مذاكره با آمريكا مي‌كشاند. ايدئولوژي پايه‌اي رئيس‌جمهور ايران يعني «بستن با كدخدا» و تجربه مذاكراتي برجام، رئيس‌جمهور آمريكا را به اين نتيجه رسانده است. ترامپ در نتيجه رويكرد دستگاه ديپلماسي روحاني كه ظريف رياست آن را برعهده دارد به اين نكته پي برده است كه ايران اگر تحت‌فشار بيشتر قرار بگيرد امتياز بيشتر مي‌دهد. تمامي روند مذاكراتي برجام و حواشي آن نيز در همين گزاره خلاصه مي‌شود. متاسفانه اظهارات و رويكرد رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه و تيم مذاكراتي او در مذاكرات برجام نيز در واقعيت مويد اين گزاره بوده است. ترامپ معتقد است خروج از برجام و تحميل شديدترين تحريم‌هاي آمريكا در طول تاريخ عليه ايران بار ديگر روحاني را به پاي ميز مذاكره مي‌كشاند؛ مذاكراتي كه مساله اصلي آن، موضوع هسته‌اي ايران نيست، چراكه در برجام اين مساله از نگاه آمريكايي‌ها حل شده، دستورجلسه مذاكرات و اولويت مورد نظر ترامپ همان‌گونه كه بارها تكرار كرده مسائل منطقه و حمايت ايران از گروه‌هاي مقاومت، برنامه موشكي و... است. آيا روحاني و وزير امور خارجه‌اش در دام واضح و آشكار آمريكايي‌ها مي‌افتند؟
متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت يوم الله 22 بهمن 96
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسب يوم الله ۹ دي‌ماه