دوشنبه 28 خرداد 1397
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 واقعيت برجام بدون آمريكا و ۳ پيشنهاد عملياتي
تاريخ  :  1397/02/24
نوع : ديدگاه , يادداشت
 مهم‌ترين تعهدات كشورهاي ۱+۵ در برجام كه به‌عنوان برنامه‌ اجرا در پيوست پنج اين سند به آن اشاره شده است، لغو يا تعليق برخي از تحريم‌هايي است كه عليه ايران اجرايي شده بود و طبق سند برجام تعهدات و خدمات تبعي دولت‌هاي طرف قرارداد با ايران در بندهاي ۲۰ تا ۳۳ به آن اشاره شده است كه بندهاي ۲۱ تا ۲۶ مشخصا به تعهدات آمريكا برمي‌گردد؛ تعهدات مهمي ازجمله تعليق اعمال تحريم‌هاي ثانويه كه تمام عمليات تجاري ما با دنيا و حتي تعهدات ساير كشور‌ها را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد.


علي خضريان*: چند روزي از اعلام خروج آمريكا از برجام مي‌گذرد و جدا از بحث‌هاي پيشين درخصوص درستي يا نادرستي اين توافقنامه، مساله اساسي امروز فضاي اجتماعي كشور يافتن پاسخي براي اين سوال است كه در آينده، كشور با چه وضعيتي مواجه خواهد شد و با توجه به اظهارات جناب رئيس‌جمهور روحاني، در صورتي كه سياست خارجي ايران بر مدار حفظ برجام با ديگر كشورهاي امضا‌كننده باشد، آيا ديگر كشورهاي امضا‌كننده اين توافقنامه به آن پايبند خواهند بود؟ و مهم‌تر اينكه ديگر طرف‌هاي اين سند بين‌المللي پس از خروج آمريكا در صورتي كه صادقانه و خالصانه بخواهند در برجام باقي بمانند، چه مقدار از تعهدات برجام را مي‌توانند عملي كنند؟ به‌طور واضح و مشخص اينكه آيا خروج آمريكا از برجام به‌معناي خروج يكي از كشورهاي ۱+۵ است و نسبت خدشه واردشده به برجام در صورت حضور تمام‌قد پنج كشور ديگر در توافقنامه، چه مقدار است؟ و آيا ساختار برجام مي‌تواند باقي بماند؟

براي پاسخ به اين سوال ابتدا لازم است بيان شود كه مهم‌ترين تعهدات كشورهاي ۱+۵ در برجام كه به‌عنوان برنامه‌ اجرا در پيوست پنج اين سند به آن اشاره شده است، لغو يا تعليق برخي از تحريم‌هايي است كه عليه ايران اجرايي شده بود و طبق سند برجام تعهدات و خدمات تبعي دولت‌هاي طرف قرارداد با ايران در بندهاي ۲۰ تا ۳۳ به آن اشاره شده است كه بندهاي ۲۱ تا ۲۶ مشخصا به تعهدات آمريكا برمي‌گردد؛ تعهدات مهمي ازجمله تعليق اعمال تحريم‌هاي ثانويه كه تمام عمليات تجاري ما با دنيا و حتي تعهدات ساير كشور‌ها را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد و همچنين در بندهاي ۲۷ تا ۳۳ آمريكا به‌صورت مشترك با اتحاديه اروپا تعهداتي را پذيرفته كه در حال حاضر بخش مهمي از آن تعهدات حذف شده است.

ذكر اين نكته ضروري است كه تحريم‌هاي آمريكايي و اروپايي پيش از برجام عموما در طول همديگر بودند به‌طوري كه اصل تحريم‌ها از سوي ايالات متحده آمريكا صورت گرفته بود و اروپايي‌ها نيز در ادامه آن تحريم‌ها اقدام به تحريم ايران كرده بودند و خروج آمريكا از برجام ضمن اينكه حذف تعهدات مهم آمريكا از اين سند را كه در ۶ بند به آن اشاره شده است، فراهم مي‌كند عملا بندهاي ۲۷ تا ۳۳ را نيز با چالشي جدي روبه‌رو مي‌كند.

در اين ميان اما برخي بر اين باورند كه اروپا مي‌تواند همان‌طور كه در سال ۱۹۹۶ در مقابل قانون داماتو كه از سوي آمريكايي‌ها تحريم‌هاي نفتي را براي ايران به مرحله اجرا گذاشته بود، بايستد امروز نيز مي‌تواند نقش مستقلي براي خود تعريف كند؛ در حالي كه چنين تحليلي داراي ايراداتي اساسي است، چراكه در قانون داماتو صرفا بحث تحريم نفتي ايران مطرح بود و امروز در تحريم نسل جديد، بحث تحريم بانكي مهم‌ترين مساله‌اي است كه با خروج آمريكا از برجام با چالش مواجه خواهد شد و اروپا هيچ نقش محوري در آن ندارد و در صورتي كه بخواهد در مقابل آمريكا براي خود نقشي مستقل تعريف كند بايد نظام بانكي خودش را از نظام مالي آمريكا مستقل كند و اين يعني تمام بانك‌هاي اروپايي بايد نظام پرداخت دلار را از چرخه خود خارج كنند. اين مساله با دو چالش جدي روبه‌رو است؛ اول اينكه چنين اراده‌اي در حال حاضر در اتحاديه اروپا وجود ندارد و دوم اينكه اقتصاد اروپا به‌صورت درهم‌تنيده‌اي با اقتصاد آمريكا گره خورده است و نمي‌تواند در مدت‌زمان كوتاهي چنين اتفاقي صورت پذيرد.

با اين تفاسير برجام فقط در ۶ ماهي كه از سوي آمريكا ضرب‌الاجل داده شده است معنا دارد و عملا برجام بدون آمريكا بي‌معني خواهد بود و كشور بايد از همين امروز خود را براي دوران پسامرگ برجام آماده كند و جدا از جدال‌هاي بي‌فايده سياسي، از فرصت ۱۸۰ روزه در جهت آماده‌سازي كشور بهترين بهره را ببرد.

در اين خصوص سه پيشنهاد عملياتي براي مسئولان اجرايي كشور بيان مي‌شود:

دستگاه ديپلماتيك كشور بايد در بازه زماني باقي‌مانده با عدم رضايت به شرايط موجود و بي‌تعهدي طرف آمريكايي، هزينه خروج اين كشور را از برجام افزايش دهد و با رايزني‌هاي سياسي و ديپلماتيك جبهه مقابل آمريكا در نقض برجام را عملا وارد صحنه كند كه اين امر تغيير تصميمات بعدي از سوي آمريكا را با احتمال پاييني فراهم خواهد كرد و مهم‌تر اينكه مي‌تواند حاميان جهاني ايران را در دوران پسامرگ برجام گسترش دهد.

در حوزه ديپلماسي اقتصادي بايد به‌سرعت ايران با گسترش معاملات مالي و اقتصادي خود با كشورهاي همسايه و همچنين انجام پيمان‌هاي پولي دوجانبه با ديگر قدرت‌هاي اقتصادي، زمينه كاهش اثرات بازگشت تحريم‌هاي بانكي را فراهم كند.

مهم‌ترين اقدامي كه در طول فرصت باقي‌مانده و در دوران احتضار برجام بايد در دستوركار جدي قرار گيرد، تقويت درون‌زايي اقتصادي كشور و تلاش در جهت حمايت از بنيان داخلي خصوصا در حوزه كالاهاي ضروري است كه خود امر مهمي در كاهش تلاطم بازار كشور در دوران پسامرگ برجام است.

* عضو شوراي مركزي جبهه پايداري

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت يوم الله 22 بهمن 96
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسب يوم الله ۹ دي‌ماه
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار