پنج شنبه 03 خرداد 1397
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 به مناسبت ميلاد امام عصر(عج)؛
 مفهوم «انتظار» در انديشه امام خميني(ره)/ خاطره سيدحسن نصرالله از توصيه رهبر انقلاب در دوران سختي/ ويژگي ياران امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در كلام بزرگان
تاريخ  :  1397/02/12
 حكومت آينده حضرت مهدي موعود ارواحنافداه، يك حكومت مردميِ به تمام معناست. مردمي يعني چه؟ يعني متّكي به ايمانها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنيا را پُر از عدل و داد نميكند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تكيه به آنهاست كه بناي عدل الهي را در سرتاسر عالم استقرار ميبخشد و يك حكومت صددرصد مردمي تشكيل ميدهد؛ اما اين حكومت مردمي با حكومتهاي مدّعي مردمي بودن و دمكراسي در دنياي امروز از زمين تا آسمان تفاوت دارد.


از عمق ناپيداي مظلوميت ما، صدايي آمدنت را وعده مي‌داد. صدا را عدل خداوندي صلابت مي بخشيد ومهرباني گرما مي داد.

و ما هر چه استقامت،از اين صدا گرفتيم وهر چه تحمل، از اين نوا دريافتيم در زير سهمگين‌ترين پنجه‌هاي شكنجه تاب مي آورديم كه شكنج زلف تو را مي ديديم. در كشاكش تازيانه ها و چكاوك شمشيرها، برق نگاه تو تابمان مي داد و صداي گام هاي آمدنت توانمان مي بخشيد.

رايحه‏‏ ات كه مژده ي حضور تو را بر دوش مي‏ كشيد مرهمي بر زخم هاي نو به نومان بود و جبر جان هاي شكسته مان. درد ها همه از آن رو تاب آوردني بودكه تو آمدني بودي.

تحمل شدائد از آن رو شدني بود كه ظهورت شدني بود و به تحقق پيوستني انگار بذر صبر بوديم كه در خاك انتظار تاب مي آورديم تا در هرم خورشيد تو به بال و پر بنشينيم سنگيني بار انتظار بر پشت ما، سنگيني يك سال و دو سال نيست، سنگيني يك قرن و دو قرن نيست. حتي از زمان توديع يازدهمين خورشيد نيست.
تاريخ انتظار و شكيبايي ما به آن ظلم كه در عاشورا بر ما رفته است بر مي گردد، به آن تيرها كه از كمان قساوت برخاست و بر گلوي مظلوميت نشست، به آن سم اسب هاي كفر كه ابدان مطهر توحيد را مشبك كرد. به آن جنايتي كه دست و پاي مردانگي را بريد.

از آن زمان تا كنون ما به آب حيات انتظار زنده ايم. انتظار ظهور منتقم خون حسين.

تاريخ استقامت ما از آن زمان هم دورتر مي رود، از عاشورا مي گذرد و به بعثت پيامبر اكرم مي رسد. هم او در مقابل همه جهل و ظلم و كفر و شرك و عناد و فسادي كه جهان آن زمان را پوشانده بود وعده ميداد فرمود كه كسي خواهد آمد. نامش نام من، كنيه اش كنيه من، لقبش لقب من، دوازدهمين وصي من جهان را از توحيد و عدل و عشق و داد پر خواهد فرمود.

اما تاريخ صبر و انتظار ما به دورتر ها برمي گردد، به مظلوميت و تنهايي عيسي، به غربت موسي، به استقامت نوح و از همه اين ها گذر مي كند تا به مظلوميت هابيل مي رسد.

انتظار و بردباري ما را وسعتي است از هابيل تا كنون و تا برخاستن فرياد جبرئيل در زمين و آسمان و آوردن مژده ظهور امام زمان.

آري و در آن زمان هستي حيات خواهد يافت، عشق پر و بال خواهد گشود و در رگ هاي خشكيده علم،‏خون تازه خواهد دويد. پشت هيولاي ظلم و جهل با خاك،انس جاودان خواهد گرفت، شيطان خلع سلاح خواهد شد، انسان بر مركب رشد خواهد نشست و عروج را زمزمه خواهد كرد.

امام خميني(ره) و انديشه انتظار
عظمت وجودي و ابعاد مختلف شخصيت حضرت صاحب‌الامر(عج) باعث شده كه در طول هزار و اندي سال كه از غيبت كبري مي‌گذرد، هر گروه از مردم بسته به گرايش‌هاي خاص اعتقادي، اجتماعي و فرهنگي كه داشته‌اند، از ديدگاهي خاص به تحليل شخصيت و تعيين جايگاه آن حضرت در عالم هستي بپردازند و هر گروه تنها درك و تصور خود از اين موضوع را تصور درست و مطابق با واقع از شخصيت آن يگانه هستي تلقّي كنند.

در اين ميان جمعي از اصحاب سير و سلوك و رهروان طريق عرفان و معنا با طرح موضوع خليفه اللَّه و انسان كامل و پرداختن به نقش حجت الهي در عالم هستي، تنها به جنبه فرا طبيعي آن وجود مقدس توجه كرده و از ساير جنبه‌ها غفلت ورزيدند.

گروهي ديگر از اصحاب شريعت توجه خود را تنها معطوف به جنبه طبيعي آن وجود مقدس ساخته و ضمن مطرح كردن نقشي كه آن حضرت به عنوان امام و پيشواي مردم به عهده دارند هيچ‌گونه مسئوليتي را در زمان غيبت متوجه مردم نديدند و تنها تكليف مردم را اين دانستند كه براي فرج آن حضرت دعا كنند تا خود بيايند و امور مردم را اصلاح كنند.

عده‌اي هم ضمن توجّه به جنبه فراطبيعي و طبيعي وجود مقدس حضرت مهدي(عج) تمام همّ و غمّ خود را متوجّه ملاقات با آن حضرت ساخته و تنها وظيفه خود را اين دانستند كه با توسل به آن حضرت به شرف ملاقات با آن ذات اقدس نائل شوند.

اما در اين ميان گروهي با در نظر گرفتن همه ابعادي كه بدانها اشاره شد، به طرح معناي درست انتظار پرداخته و درصدد تعيين وظيفه و نقش مردم در دوران غيبت برآمدند. در اين ديدگاه، هم مسئله خلافت الهي انسان كامل مطرح است، هم به جايگاه و نقش مردم در قبال آن حضرت توجّه شده و هم وظيفه‌اي كه مردم در دعا براي حفظ آن وجود مقدّس و تعجيل در ظهورش دارند از نظر دور داشته نشده است.

شايد بتوان امام خميني‌(ره) را به عنوان درخشان‌ترين چهره از گروه اخير ذكر كرد. امام راحل با طرح انديشه تشكيل حكومت اسلامي در عصر غيبت و تلاش خستگي‌ناپذير در راه تحقق اين انديشه، به "انتظار " معنا و مفهوم تازه‌اي بخشيد و تعريفي نو از رسالت و تكليف شيعيان در برابر حجت خدا ارائه داد.

براي روشن‌تر شدن ديدگاه حضرت امام در اين زمينه، به برخي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي اين ديدگاه اشاره مي‌كنيم:

الف) ارائه برداشتي متفاوت از مفهوم حجت:
ايشان با ارائه مفهومي عميق و بديع از "حجت بودنِ امام معصوم" اعلام مي‌دارند كه چون خداوند در روز قيامت به سبب وجود امام زمان و پدران بزرگوارش(عليهم السلام) بر بندگان احتجاج و نسبت به عمل براساس سيره، رفتار و گفتار اين بزرگواران از مردم بازخواست مي‌كند، بر آنان لازم است كه همه تلاش خود را براي تحقق سيرت امامان معصوم‌(عليهم السلام) درجامعه به كار بندند و در اين زمينه هيچ عذر و بهانه‌اي از آنها پذيرفته نمي‌شود.

حضرت امام در كتاب البيع خود به هنگام بررسي ادله ولايت فقيه، ضمن برشمردن توقيع شريف حضرت صاحب‌الامر(عج) كه در آن آمده است: "... و أمَّا الحَوادِثُ الواقِعَهُ فاَرجِعُوا فِيها إلي رُواهِ حَدِيثِنا فَإِنَّهُم حُجَّتي عَلَيكُم وَ أنَا حُجَّهُ اللَّهِ عَلَيهِم.(1)

... و اما در رويدادهايي كه براي شما پيش مي‌آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ چرا كه آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر ايشان هستم. "
مي‌فرمايد:

مقصود از حجت خدا بودنِ امام معصوم اين نيست كه فقط بيان‌كننده احكام است؛ زيرا گفته بزرگاني چون زراره و محمد بن مسلم نيز حجت است و هيچ‌كس حق مردود دانستن و عمل نكردن به روايات ايشان را ندارد و اين امر بر همگان آشكار است. بلكه منظور از حجت بودن امام زمان و پدران بزرگوارش، صلوات‌اللَّه عليهم اجمعين، اين است كه خداوند تعالي به سبب وجود ايشان و سيره و رفتار و گفتار آنان در تمام شئون زندگي‌شان، بر بندگان احتجاج مي‌كند. از جمله شئون امامان، عدالت آنان در همه زمينه‌هاي حكومت است. به عنوان مثال، وجود اميرالمؤمنين‌(ع) براي تمام فرمانداران و حاكمان ستم‌پيشه حجت است؛ زيرا خداوند به واسطه سيرت آن بزرگوار، باب عذر و بهانه را بر همه آنان در تعدي از حدود الهي و تجاوز به اموال مسلمانان و سرپيچي از قوانين اسلامي بسته است. همين گونه‌اند سايرحجت‌هاي خداوند، به ويژه حضرت ولي عصر(عج) كه عدل را در ميان مردم مي‌گستراند و زمين را از قسط پر مي‌كند و بر اساس نظامي عادلانه بر مردم حكم مي‌راند.(2)

براساس همين نگاه به حجت خدا بود كه ايشان خطاب به مسئولان جمهوري اسلامي ايران مي‌فرمودند: ما بايد خودمان را مهيا كنيم از براي اينكه اگر چنانچه موفق شديم ان‌شاءاللَّه به زيارت ايشان، طوري باشد كه روسفيد باشيم پيش ايشان. تمام دستگاه‌هايي كه الان به كار گرفته شده‌اند در كشور ما بايد توجه به اين معنا داشته باشند كه خودشان را مهيا كنند براي ملاقات حضرت مهدي، سلام‌اللَّه‌عليه.(3)

ب) دگرگون ساختن مفهوم انتظار:
امام خميني مفهومي را كه در طول قرون و اعصار از "انتظار" در اذهان بسياري از شيعيان نقش بسته بود دگرگون ساخت و با همه ديدگاه‌هايي كه انتظار را برابر با سكون، ركود و تن دادن به وضع موجود معرفي مي‌كردند به مقابله جدي پرداخت: "بعضي‌ها انتظار فرج را به اين مي‌دانند كه در مسجد، در حسينيه و در منزل بنشينند و دعا كنند و فرج امام زمان‌(عج) را از خدا بخواهند [...] يك دسته ديگري بودند كه انتظار فرج را مي‌گفتند اين است كه ما كار نداشته باشيم به اينكه در جهان چه مي‌گذرد، بر ملت‌ها چه مي‌گذرد، بر ملت ما چه مي‌گذرد، به اين چيزها كار نداشته باشيم، ما تكليف‌هاي خودمان را عمل مي‌كنيم، براي جلوگيري از اين امور هم خود حضرت بيايند ان‌شاءاللَّه درست مي‌كنند‍ [...] يك دسته‌اي مي‌گفتند كه خوب! بايد عالم پر معصيت بشود تا حضرت بيايد ما بايد نهي از منكر نكنيم، امر به معروف هم نكنيم تا مردم هر كاري مي‌خواهند بكنند، گناهان زياد بشود كه فرج نزديك بشود [...] يك دسته‌اي از اين بالاتر بودند و مي‌گفتند بايد دامن زد به گناهان، دعوت كرد مردم را به گناه تا دنيا پر از ظلم و جور شود و حضرت، ‌عليه السلام تشريف بياورند [...] يك دسته ديگر بودند كه مي‌گفتند هر حكومتي اگر در زمان غيبت محقق بشود، اين حكومت باطل است و برخلاف اسلام است.(4)

ايشان ضمن ردّ همه ديدگاه‌هاي يادشده ديدگاه خود در باب انتظار فرج را اين‌گونه بيان مي‌كند: همه ما انتظار فرج داريم و بايد در اين انتظار خدمت كنيم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا كند و مقدمات ظهور ان‌شاءاللَّه تهيه شود.(5)

همه انتظار داريم وجود مبارك ايشان را، لكن با انتظار تنها نمي‌شود، بلكه با وضعي كه بسياري دارند، انتظار نيست. ما بايد ملاحظه وظيفه فعلي شرعي - الهي خودمان را بكنيم و باكي از هيچ امري از امور نداشته باشيم.(6)

ج) تلاش براي تحقق عدالت در عصر غيبت:
حضرت امام، تلاش براي تحقق عدالت و جلوگيري از ظلم در عصر غيبت را يك تكليف الهي دانسته و همه مسلمانان را دعوت مي‌كردند كه تا سر حد توان خود اين تكليف الهي را به انجام رسانند: "ما اگر دستمان مي‌رسيد، قدرت داشتيم بايد برويم تمام ظلم‌ها و جورها را از عالم برداريم. تكليف شرعي ماست منتها ما نمي‌توانيم، اينكه هست اين است كه حضرت عالم را پر مي‌كنند از عدالت، نه شما دست برداريد از اين تكليفتان، نه اينكه شما ديگر تكليف نداريد."(7)

"البته اين پر كردن دنيا را از عدالت، اين را ما نمي‌توانيم بكنيم. اگر مي‌توانستيم مي‌كرديم اما چون نمي‌توانيم بكنيم ايشان بايد بيابند."(8)

د) زمينه‌سازي براي ظهور منجي موعود:
رهبر فقيد انقلاب اسلامي معتقد بود كه بايد با گسترش اسلام راستين در جهان و مبارزه با سلطه جهانخواران، راه را براي ظهور منجي موعود هموار ساخت: "ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در كشورهاي اسلامي مي‌شكنيم و با صدور انقلابمان، كه در حقيقت صدور اسلام راستين و بيان احكام محمدي است، به سيطره و سلطه و ظلم جهانخواران خاتمه مي‌دهيم و به ياري خدا راه را براي ظهور منجي و مصلح كل و امامت مطلقه حق امام زمان، ارواحنا فداه، هموار مي‌كنيم."(9)

هـ) حركت در جهت تحقق حكومت جهاني اسلام:
امام راحل به جدّ بر اين باور بود كه انقلاب اسلامي ايران، نقطه شروع انقلاب جهاني حضرت مهدي(‌ع) است و از اين رو پيوسته به مسئولان نظام توصيه مي‌كردند كه هرگز از آرمان عظيم انقلاب اسلامي كه تشكيل حكومت جهاني اسلام است غافل نشوند: "مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست، انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداري حضرت حجت - ارواحنا فداه - است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادي و مادي اگر لحظه‌اي ‌مسئولين را از وظيفه‌اي كه برعهده دارند منصرف كند، خطري بزرگ و خيانتي سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهوري اسلامي تمام سعي و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، و اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهاني اسلام است منصرف كند."(10)

در سال‌هاي اخير گروهي از فرزندان انقلاب اسلامي و وفاداران به آرمان‌هاي امام خميني تلاش كردند كه با الهام از انديشه‌هاي اين پير فرزانه، ابعاد و زواياي ديگري از انديشه انتظار شيعي را تبيين كنند. اين گروه با درك عميق از موقعيت كنوني انقلاب اسلامي در جهان، نيازهاي فرهنگي جامعه اسلامي ايران و شرايط سياسي، فرهنگي و اقتصادي حاكم بر جهان معاصر، تبليغ و ترويج باور مهدوي و فرهنگ انتظار را سر لوحه فعاليت‌هاي خود قرار داده و پرداختن به امور زير را در عصر حاضر ضروري مي‌دانند:

1. شناسايي و نقد بنيادين وجوه مختلف فرهنگ و تمدن مغرب زمين، به عنوان فرهنگ و مدنيتي كه در تقابل جدي با آرمان "حقيقت مدار "، "معنويت‌گرا " و "عدالت محور" مهدوي قرار دارد؛ زيرا انسان‌هاي عصر غيبت تنها زماني مي‌توانند به ريسمان ولايت مهدوي چنگ زنند و به تمام معنا در سلك منتظران موعود قرار گيرند كه باطل زمان خويش را به‌درستي بشناسند و با تمام وجود از آن بيزاري جويند.

2. شناخت و نقد جدي مناسبات فرهنگي، سياسي و اقتصادي حاكم بر جوامع اسلامي؛ مناسباتي كه عمدتاً به تقليد از الگوهاي توسعه غربي و تحت‌تأثير انديشه‌هاي عصر مدرنيته در اين جوامع شكل گرفته است؛ چرا كه اين جوامع بدون شناخت جدي از وضع موجود خود نمي‌توانند به راهكارهاي مبتني بر آموزه‌هاي ديني براي خروج از فتنه‌هاي فراگير عصر غيبت دست يابند.

3. تلاش در جهت تدوين استراتژي سياسي، فرهنگي، اقتصادي و نظامي جوامع اسلامي در عصر غيبت و تا رسيدن به عصر طلايي ظهور، براساس انديشه مهدوي و فرهنگ انتظار.

4. بازشناسي وجوه مختلف اعتقادي، تاريخي، فرهنگي و اجتماعي انديشه مهدوي و فرهنگ انتظار با بهره‌گيري از منابع متقن و مستدل و استفاده از همه توان مراكز علمي حوزوي و دانشگاهي در زمينه مباحث، كلامي، فلسفي، عرفاني، اخلاقي، علوم اجتماعي و سياسي و... .

5. تلاش در جهت پالايش انديشه ناب مهدوي از هرگونه شائبه جعل و تحريف و زدودن اين انديشه از زنگارهاي جهل و خرافه، سخنان سست و بي‌اساس و هرگونه ديدگاه انحرافيِ مبتني بر افراط يا تفريط.

6. پاسخگويي عالمانه و متناسب با نيازهاي روز به شبهات، پرسش‌ها و ابهام‌هاي موجود در زمينه منجي‌گرايي شيعي.

7. احيا و گسترش فرهنگ انتظار و تلاش براي شناساندن نقش سازنده اين فرهنگ در پايداري و پويايي جوامع اسلامي.

8. تبيين وظايف و تكاليف مردم در برابر حجت خدا و امام عصر(عج)، نهادينه ساختن اين وظايف و تكاليف در فرد و اجتماع و آماده‌ساختن جامعه اسلامي براي استقبال از واقعه مبارك ظهور.

9. مقابله جدي با كليه جريان‌هاي سياسي ـ فرهنگي كه در قالب كتاب، نشريه، فيلم، نرم‌افزارهاي رايانه‌اي، پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني جهاني (اينترنت) و... به تقابل با انديشه موعودگرايي شيعي مي‌پردازند.

10. بررسي و نقد كليه ديدگاه‌هايي كه از سوي متفكران غرب در زمينه جهان آينده و آينده جهان مطرح شده است.

حكومت امام مهدي(عج) در كلام رهبر معظم انقلاب
حكومت آينده حضرت مهدي موعود ارواحنافداه، يك حكومت مردميِ به تمام معناست. مردمي يعني چه؟ يعني متّكي به ايمانها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنيا را پُر از عدل و داد نميكند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تكيه به آنهاست كه بناي عدل الهي را در سرتاسر عالم استقرار ميبخشد و يك حكومت صددرصد مردمي تشكيل ميدهد؛ اما اين حكومت مردمي با حكومتهاي مدّعي مردمي بودن و دمكراسي در دنياي امروز از زمين تا آسمان تفاوت دارد.

آنچه امروز در دنيا اسم دمكراسي و مردم‌سالاري را روي آن گذاشته‌اند، همان ديكتاتوريهاي قديمي است كه لباس جديد بر تن كرده است؛ يعني ديكتاتوري گروهها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بين گروههاست و مردم در اين ميان هيچكاره‌اند. يك گروه به قدرت دست پيدا ميكند و در سايه قدرت سياسي اي كه همه زمامهاي امور را در كشور در اختيار او ميگذارد و با سوءاستفاده از اين قدرت، ثروت و پول و سرمايه به نفع خود گردآوري ميكند و آنها را در راه به دست آوردن دوباره قدرت مصرف ميكند. دمكراسيهاي امروز دنيا بر پايه تبليغات دروغ و فريبنده و مسحور كردن چشمها و دلهاست. امروز در دنيا هرجا شعار دمكراسي ميدهند، شما ببينيد براي تبليغات كانديداهاي رياست جمهوري و يا نمايندگان مجلس چه كار ميكنند! پول خرج ميكنند. دمكراسي در پنجه اقتدار پول اسير است. مردم‌سالاري امام زمان -يعني مردم‌سالاري ديني - با اين روش، به‌كلّي متفاوت است.(11)

خاطره سيدحسن نصرالله از توصيه رهبر انقلاب در دوران سختي
سيدحسن نصر اللّه نقل مي‌كرد، در زماني كه حزب اللّه در فشار سختي از جانب اسرائيل بود و دچار مشكلات فراواني بوديم خدمت مقام معظم رهبري مدظله العالي رسيديم و از گرفتاري‌ها و مشكلات خودمان بر ايشان گفتيم. معظم له فرمودند: بعضي وقت‌ها در ادارۀ امور كشور حل برخي مسائل براي من دشوار مي‌شود و هيچ راهي پيدا نمي‌شود، به دوستان و... مي‌گويم آماده شويد به جمكران برويم. در مسجد مقدس جمكران بعد از راز و نياز با آقا امام زمان عليه السّلام احساس مي‌كنم همان‌جا دستي از غيب مرا راهنمايي كرد و در آن‌جا به تصميمي مي‌رسم و همان را عملي مي‌كنم و مشكل به اين صورت حل مي شود. سيد حسن نصر اللّه مي‌فرمود: مقام معظم رهبري مدظله العالي با بيان اين مطلب ما را متوجه امام زمان عليه السّلام نمود.(12)

هدايت دل‌ها به دست امام عصر(عج) در كلام آيت الله جوادي آملي
...انبيا و اولياي الهي كه آشنايان طريق‌اند، سفيران هدايت خلق‌اند، از اين‌رو خداي سبحان نبي اعظم خويش را به صبر و همقدمي با سالكان جاده عبوديت امر مي‌كند: وَ اِصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ اَلَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ اَلْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ (13) زيرا سالكي كه بداند راهنماي مهربان با اوست، مسير را بي‌اضطراب مي‌پيمايد؛ ولي اگر راهنما ايصال به مطلوب نكرده او را رها سازد و فقط به نشان دادن راه-ارائه طريق-بسنده كند، سالك يا به مقصد نخواهد رسيد يا وصولش به مقصود با دشواري و اضطراب همراه خواهد بود.

مفاد آيه مورد بحث، هميشه زنده است، چون آيه درباره رسالت و شخصيت حقوقي پيامبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم است؛ نه شخصيت حقيقي و بدن عنصري ايشان. در زمان ظهور و حضور وجود مبارك آن حضرت صلّي اللّه عليه و آله و سلّم بشر هم در خدمت حضور عنصري آن جناب بود و هم در حضور رسالي و ولايي‌اش؛ امّا اكنون تنها در سايۀ رحمت و ولايت و رسالت او به سر مي‌برد. هم‌اكنون نيز اگر كسي در بامداد و شامگاه اهل ذكر باشد و به نماز واجب و مستحب و انجام فرائض و نوافل بپردازد و كارش براي خدا و در مسير حلال باشد، سالك راه و همسفر رسول اكرم صلّي اللّه عليه و آله و سلّم و عترت طاهرين عليهم السّلام و نيز همراه وجود مبارك وليّ عصر عجل اللّه تعالي فرجه است.

گرچه اين آيه كريمه خطاب به پيامبر اعظم صلّي اللّه عليه و آله و سلّم است، ليكن امام زمان عجل اللّه تعالي فرجه كه جانشين آن جناب است نيز مخاطب اين آيه كريمه است و به آن عمل مي‌كند و براساس آن، راهنما و همسفر سالكان طالب وجه اللّه است؛ يعني پيشاپيش آن‌ها قدم مي‌نهد و سالكان در پي قدوم او گام برمي‌دارند.

اهل اين طريق، احساس امن و آرامش مي‌كند و مي‌يابد كه مولاي او پيشاپيش وي در حركت است. او نه تنها جامعه را در سياست و حكومت [واحد جهاني] رهبري مي‌كند، مولاي سالكان كوي وصال نيز هست و آنان را در اين مسير نيز گام به گام پيش مي‌برد. او امام دل‌هاست، همان‌طور كه امام بدن‌هاست؛ و امام جهاد اكبر است، همان‌گونه كه رهبر جهاد اوسط و جهاد اصغر است.

...امامان معصوم عليهم السّلام، افزون بر رهبري ظاهري و اداره امور ملكي، سير دروني و رهبري ملكوتي جامعه را نيز به عهده دارند. اگرچه بيگانگان رهبري ظاهري را از ائمه اطهار عليهم السّلام گرفتند و آن ذوات مبارك را خانه‌نشين كردند، رهبري ملكوتي، حقيقتي است كه از وجود مقدسشان جدايي و زوال نمي‌پذيرد، زيرا چنين قيادت ملكوتي نه با نصب اعتباري اعطا مي‌شود و نه با تهاجم و غصب ظاهري از دست مي‌رود.

نماز نمازگزار اگر پذيرفتني باشد، كلمۀ طيّبي است كه به سوي خدا بالا مي‌رود و مايه تقرب صاحب آن به خداي سبحان مي‌شود، زيرا الصلاة قربان كل تقي(۸) و روزه، زكات، حج و ديگر عبادات نيز هركدام چنين است و براساس إِلَيْهِ يَصْعَدُ اَلْكَلِمُ اَلطَّيِّبُ(15) اين صعود و تقرّب، سيري صيرورت گونه دارد كه مسلما نيازمند تحريك و رهبري است؛ يعني عمل صالح و صاعدي بايد كه ديگر اعمال را بالا برد و عامل سائد و اسوه‌اي بايد كه ديگر عاملان را رهبري كند و چنين رهبري، عمل صالح انسان كامل است كه امام معصوم هر عصري است. اوست كه نمازش، نماز هر نمازگزار متقي را امامت مي‌كند و وجود مباركش نيز رهبري ملكوتي انسان‌ها به سوي هدف نهايي آفرينش بشر را بر عهده دارد.

براين اساس، هركس نماز را در اول وقت اقامه كند، نماز او به كاروان نمازهايي پيوسته كه با امامت نماز وليّ خدا به سوي خدا در صعود است، چون امام عصر عجل اللّه تعالي فرجه هماره آن وقت نماز مي‌گزارد.

امام عصر عجل اللّه تعالي فرجه كه قافله‌سالار ابدان و جان‌هاست، هر سال به حج مي‌آيد، به ويژه در عرفات و منا، چنان‌كه امام صادق عليه السّلام فرمود: يفقد الناس إمامهم؛ يشهد الموسم فيراهم و لا يرونه (16) و نائب خاص امام زمان عجل اللّه تعالي فرجه محمد بن عثمان عمري رضي اللّه عنه نيز مي‌گويد: و اللّه! إنّ صاحب هذا الأمر ليحضر الموسم كل سنة؛ يري الناس و يعرفهم و يرونه و لا يعرفونه(17)   و بسياري از تربيت يافتگان و شاگردان خاص آن حضرت در ميان حجّاج هستند و به مدد عنايت خاص حضرتش از ملكوت افراد آگاهي مي‌يابند.

شايان ذكر است كه مي‌شود مشكلاتي از برخي زائران، ناخودآگاه به بركت امام عصر عجل اللّه تعالي فرجه برطرف شود؛ ليكن چنين نيست كه هر عمل خارق عادت و كرامتي كه در ايام حج و در سرزمين منا و عرفات رخ مي‌دهد، مستقيما به دست وجود مبارك آن حضرت انجام گيرد. ممكن است ناآشنا يا سالمندي راه خيمه و چادر خود را گم كند يا در بين راه بي‌زاد و راحله بماند و وليّ‌اي از اولياي خدا كه تربيت شدۀ مكتب ولايت امام عصر عجل اللّه تعالي فرجه است، گره از كار فرو بسته‌اش بگشايد؛ چنين كسي با واسطه از وجود مبارك امام عليه السّلام فيض برده است.(18)

ويژگي ياران امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر مظم انقلاب مدظله العالي
سربازيِ منجي بزرگي كه مي‌خواهد با تمام مراكز قدرت و فساد بين‌المللي مبارزه كند، احتياج به خودسازي و آگاهي و روشن‌بيني دارد... بزرگترين وظيفه منتظران امام زمان اين است كه از لحاظ معنوي و اخلاقي و عملي و پيوندهاي ديني و اعتقادي و عاطفي با مؤمنين و همچنين براي پنجه درافكندن با زورگويان، خود را آماده كنند... كسي كه در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، بايد در خود زمينه‌هاي صلاح را آماده سازد و كاري كند كه بتواند براي تحقّق صلاح بايستد...(19). وقتي چنين زمينه‌هايي ان‌شاءاللَّه گسترش پيدا كند، زمينه ظهور حضرت بقيةاللَّه ارواحنافداه نيز پديد مي‌آيد و مسأله مهدويت - اين آرزوي ديرين بشر و مسلمين - تحقّق مي‌يابد(20)

شما مردم عزيز -بخصوص شما جوانان- هرچه كه در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و كسب صلاحيتها در وجود خودتان بيشتر تلاش كنيد، اين آينده را نزديكتر خواهيد كرد. اينها دست خود ماست. اگر ما خودمان را به صلاح نزديك كنيم، آن روز نزديك خواهد شد؛ همچنان كه شهداي ما با فدا كردن جانِ خودشان آن روز را نزديك كردند. نسلي كه براي انقلاب آن فداكاريها را كردند، با فداكاريهاي خودشان آن آينده را نزديكتر كردند. هرچه ما كار خير و اصلاح دروني و تلاش براي اصلاح جامعه انجام دهيم، آن عاقبت را دائماً نزديكتر مي‌كنيم.(21)

آيت الله بهجت عليه الرحمه
از جمله ـ راه هاي آمادگي ـ اينكه توبه كند همين توبه باعث مي شود كه اين همه بلاهايي كه بر سر شيعه آمده است كه واقعا بي‌سابقه است وبلاهاي ديگري كه تا قبل از ظهور آن حضرت مي آيد از سر شيعه رفع ودفع گردد.(22)

آيت الله بها الديني عليه الرحمه
نماز كثافات معنوي را از بين مي‌برد. نماز سازنده است، اگر نماز قبول شود، انسان را از صفات حيواني تطهير و پاكش كرده است. اگر انسان به وسيله نماز تطهير شد، همه چيز عوض مي‌شود. اگر نماز مقبول واقع نشد، معلوم است كه تطهيرش نكرده است و چيزهاي ديگر هم قبول نمي‌شود. اگر نماز مقبول شد، انسان از بسياري از معاصي، فاصله مي‌گيرد.

كسي كه چهل روز با اخلاص صبح كند ينابيع (چشمه‌ها) حكمت بر قلبش ريزش مي كند و از آنجا به زبانش... تا آنجا كه مي توانيد اخلاص پيدا كنيد بقيه آن را از خدا بخواهيد، به ائمه متوسل شويد.(23)

آيت الله انصاري همداني عليه الرحمه
حاج احمد انصاري، فرزند آيت‌الله انصاري مي‌گويد: ايشان وقتي اسم حضرت ولي عصر عليه‌السلام برده مي‌شد يك مرتبه تغيير رنگ مي‌داد، قيافه‌اش عوض مي‌شد، مي‌فرمودند:

ظهور نزديك است ولي اگر دعا كنيد نزديك تر مي شود، چون دعا خيلي مؤثر است. هر چه مي توانيد براي ظهور حضرت دعا كنيد.

ضمن اين كه زيارت عاشورا را زياد تأكيد مي كردند كه دوستان بخوانند به صورت مستمر، مي‌فرمودند زيارت آل يس هم حتماً بخوانيد و توسل پيدا كنيد به حضرت و از ايشان بخواهيد مشكلات دنيا و آخرت و سير وسلوك شما را بر طرف كند، چون الان اختيارات با حضرت است.(24)

آيت الله جوادي آملي
آنان كه دل به انتظار راستين سپرده و قلبي مملو از اميد به ظهور امامشان دارند و مي‌دانند كه دير يا زود صالحان، حاكمان زمين خواهند بود و حق به صاحبانش باز مي‌گردد و با محو ستم و بيداد امر جامعه اصلاح و سامان مي‌پذيرد، براي رسيدن به چنين جامعه‌اي خويشتن را اصلاح خواهند كرد و در اصلاح جامعه خود نيز مي‌كوشند، تا زمينه ايجاد و تشكيل آن دولت كريمه را فراهم آورند.

بر همين اساس، آن‌كه منتظر راستين مصلح جهاني است، هم صالح است و هم مصلح. چنين كسي با اقتدا به دعاي مولاي خويش از خداي سبحان چنين مي‌خواهد: اللّهمّ! إنّا نرغب إليك في دولة كريمة، تعزّ بها الإسلام و أهله و تذلّ به النفاق و أهله و تجعلنا فيها من الدعاة إلي طاعتك و القادة إلي سبيلك.(25)

پي نوشت ها:

1) صدوق، محمدبن علي بن حسين، كمال الدين و تمام النعمه، قم، مؤسسه النشر الإسلامي، بي‌تا، ج2، ص483، ح4.
2) امام خميني، كتاب البيع، نجف، مطبقه الآداب، 1349ق. ج2، ص475-474؛ همو، شئون و اختيارات ولي‌فقيه (ترجمه مبحث ولايت فقيه از كتاب البيع)، تهران، وزارت ارشاد اسلامي، 1365، ص46.
3) صحيفه نور (مجموعه رهنمودهاي امام خميني)، سازمان مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي، 1369، ج12، ص208-209.
4) همان، ج19، ص196-197.
5) همان، ج7، ص255.
6) همان، ج19، ص154.
7) همان، ص198.
8) همان، ج20، ص197.
9) همان.
10) همان، ج21، ص108.
11) بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عيد نيمه‌شعبان ۳۰/۰۷/۱۳۸۱
12) آب، آيينه، آفتاب ص۱۱13-سورۀ كهف، آيۀ  ٢٨
14- اصول كافي ج۳ ص۲۶۵
15- سورۀ فاطر، آيۀ ١٠
16-اصول كافي ج۱ ص۳۳۸
17- من لا يحضره الفقيه ج ۲ص۵۲۰
18-امام مهدي (عج) موعود وموجود صص۹۳-۸۹
19- بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اقشار مختلف مردم ۳۰/۰۷/۱۳۸۱
20- بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اقشار مختلف مردم ۲۵/۰۹/۱۳۷۶
21- بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اقشار مختلف مردم ۲۲/۰۸/۱۳۷۹
22- امام زمان در كلام اولياي رباني ص۴۵
23- امام زمان در كلام اولياي رباني ص۲۶
24- همان ص ۱۵
25-امام مهدي موجود موعود آيت الله جوادي آملي ص۱۸۴

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت يوم الله 22 بهمن 96
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسب يوم الله ۹ دي‌ماه
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار