شنبه 27 مرداد 1397
همكاري با پايداري
 
 
 
باكس اول2
 
 
توضيحات
عكس:ديدار اعضاي جبهه پايداري با نماينده ولي فقيه و نماينده خبرگان رهبري در قزوين
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 در مناظره‌اي در دانشگاه صنعتي اصفهان مطرح شد؛
 عابديني: ما هيچ دليلي نداريم كه حكومت پيامبر(ص) الهي بوده است/ روانبخش: در قرآن آياتي وجود دارد كه بر ضرورت حكومت تصريح مي‌كنند
تاريخ  :  1397/02/03

سپس روانبخش به برخي آيات قرآن كريم مبني بر حكومت ديني اشاره كرد و خطاب به عابديني گفت: بخش قابل توجهي از آيات قرآن مربوط به حكومت است؛ آياتي مانند آيات مربوط به جهاد، ‌قتال، صلح، حدود و ديات و قصاص،‌ زكات و خمس، طلاق، ازدواج و .... آياتي است كه تحقق آنها هرگز بدون حكومت امكان ندارد. علاوه بر اين كه در قرآن آياتي وجود دارد كه بر ضرورت حكومت تصريح مي كنند. خداوند در سوره نساء آِيه 105، خطاب به پيامبرش مي فرمايد: «انا انزلنا اليك الكتاب بالحق لتحكم بين الناس بما اريك الله؛ خداوند بر شما قرآن را نازل كرد تا در ميان مردم حكم كنيد به آن چه كه خداوند به تو نشان داده است.» يا در آيه 65 همين سوره مي فرمايد: «فلا و ربك لايومنون حتي يحكموك فيما شجر بينهم ثم لايجدوا في انفسهم حرجا مماقضيت و يسلموا تسليما؛‌ سوگند به پروردگارت، مردم ايمان نخواهند داشت مگر آن كه در مشاجرات و منازعات خودشان، شما را حاكم قرار دهند و قضاوت شما را بپذيرند و ذره اي نيز در دلشان نسبت به حكم شما كدورتي نداشته باشند و كاملا تسليم شما باشند.» يا در آيه ديگر مي فرمايد: «يا ايها الذين آمنوا اطيعو الله و اطيعوا الرسول؛ و اولي الامر منكم؛ خداوند به مردم امر مي كند كه همان گونه كه از خدا اطاعت مي كنند از پيامبرش و امامان معصوم نيز اطاعت كنند. اين آيات و ده ها آيه ديگر بر حكومت پيامبر(ص) صراحت دارند و از هيچ كجا انتخاب استفاده نمي شود.


عصر روز يكشنبه دوم ارديبهشت مناظره اي با عنوان «ولايت فقيه از طرف خدا يا انتخاب مردم» با حضور قاسم روانبخش عضو هيات علمي موسسه امام خميني(ره) و احمد عابديني مدرس خارج فقه و فلسفه از سوي انجمن اسلامي دانشجويان در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد. در ابتداي اين مناظره عابديني درباره موضوع مراسم گفت: من طرفدار ولايت انتخابي فقيه هستم نه ولايت انتصابي؛‌ بنده معتقدم هر جا حكومت تشكيل شود با اراده مردم بوده است و حتي ولايت پيامبر(ص) و علي بن ابي طالب(ع) نيز انتخابي است. به اين نحو كه مردم مدينه پس از فوت مرحوم ابوطالب،‌ به سراغ پيامبر(ص) آمدند و از وي خواستند كه به مدينه بيايند و ايشان وقتي به مدينه آمد مردم ديدند آدم خوبي است او را حاكم خود قرار دادند. مردم در هر بخشي كه با پيامبر(ص) قرارداد بستند، پيامبر(ص) مامور اجراي آن گرديد. به طور مثال گفتند ما نسبت به امنيت شما ميان راه مدينه و مكه تعهدي نمي دهيم، ولي در داخل مدينه امنيت شما را مي پذيريم. بنابراين،‌ اين گونه نيست كه حكومت پيامبر(ص) حكومت الهي باشد. الهي بودن حكومت دليل مي خواهد و ما هيچ دليلي نداريم كه حكومت پيامبر(ص) الهي بوده است. وي ادامه داد: درباره ولايت علي عليه السلام و ائمه و ولايت فقيه هم وضعيت به همين منوال است. دليلي نداريم كه ائمه عليهم السلام و فقيه از جانب خدا منصوب شده باشند؛ مخصوصا اينكه درباره فقيه ميان فقها اختلافات جدي وجود دارد. مثلا شيخ انصاري منكر ولايت فقيه است و صاحب جواهر ولايت فقيه را قبول دارد. اين چه ولايت الهي است كه ميان بزرگان فقها اختلاف است؟ در ادامه اين مناظره روانبخش ضمن تشكر از انجمن اسلامي دانشگاه صنعتي اصفهان كه به نداي رهبر انقلاب مبني بر ضرورت تشكيل كرسي هاي آزاد انديشي لبيك گفته است، در پاسخ به اظهارات عابديني اظهار داشت: ولايت پيامبر و ائمه عليهم السلام و ولايت فقيه انتصابي است و نقش مردم در مواردي كه ذكر كرديد بيعت است. مردم با بيعت خود با پيامبر(ص) و علي(ع) زمينه تحقق حكومت را فراهم كردند؛ نه اين كه به پيامبر(ص) و علي(ع) حق حاكميت بدهند. وي خطاب به عابديني گفت: در همين كتاب درسنامه ولايت فقيه كه در سطوح پايين حوزه براي طلاب تدريس مي شود منكران حكومت الهي را به سه دسته تقسيم كرده است؛‌ دسته اول كساني مانند علي عبدالرزاق مصري سني روشنفكر مربوط به سال 1925 هستند كه معتقد است هيچ دليلي در كتاب الهي بر حكومت پيامبر(ص) وجود ندارد به همين دليل حكومت الهي نداريم. معناي اين حرف اين است كه اگر داشتيم الهي بودن حكومت ديني را مي پذيرفتيم. دسته دوم از قبيل مهندس بازرگان هستند كه در كتاب «خدا و آخرت» معتقد است دلايلي در قرآن و سنت مبني بر حكومت ديني وجود دارد ولي تجربه حكومت ديني نشان داده است كه حكومت هاي ديني موفق نبوده و منجر به نفرت مردم از اصل دين شده اند مانند حكومت هاي كليسا در قرون وسطي و حكومت بني اميه و بني العباس و .. . دسته سوم سكولارها هستند كه از اساس با دخالت دين در حكومت مخالفند و بر اين باورند كه اصلا دين حق دخالت در مسايل عرفي ندارد و عقل بشر خودش مي فهمد چه بايد كرد. وي ادامه داد: خوب است خودتان بفرماييد كه در ميان اين سه دسته از منكران جنابعالي جزو كداميك از منكران حكومت الهي هستيد؟ از اظهارات جنابعالي استفاده مي شود كه شما طرفدار دسته اول يعني هم موضع با علي عبدالرزاق مصري هستيد و معتقديد كه هيچ دليلي بر الهي بودن حكومت حتي حكومت پيامبر اكرم(ص) وجود ندارد. يعني اگر اثبات شود كه دليلي در قرآن و سنت وجود دارد آن را مي پذيريد. سپس روانبخش به برخي آيات قرآن كريم مبني بر حكومت ديني اشاره كرد و خطاب به عابديني گفت: بخش قابل توجهي از آيات قرآن مربوط به حكومت است؛ آياتي مانند آيات مربوط به جهاد، ‌قتال، صلح، حدود و ديات و قصاص،‌ زكات و خمس، طلاق، ازدواج و .... آياتي است كه تحقق آنها هرگز بدون حكومت امكان ندارد. علاوه بر اين كه در قرآن آياتي وجود دارد كه بر ضرورت حكومت تصريح مي كنند. خداوند در سوره نساء آِيه 105، خطاب به پيامبرش مي فرمايد: «انا انزلنا اليك الكتاب بالحق لتحكم بين الناس بما اريك الله؛ خداوند بر شما قرآن را نازل كرد تا در ميان مردم حكم كنيد به آن چه كه خداوند به تو نشان داده است.» يا در آيه 65 همين سوره مي فرمايد: «فلا و ربك لايومنون حتي يحكموك فيما شجر بينهم ثم لايجدوا في انفسهم حرجا مماقضيت و يسلموا تسليما؛‌ سوگند به پروردگارت، مردم ايمان نخواهند داشت مگر آن كه در مشاجرات و منازعات خودشان، شما را حاكم قرار دهند و قضاوت شما را بپذيرند و ذره اي نيز در دلشان نسبت به حكم شما كدورتي نداشته باشند و كاملا تسليم شما باشند.» يا در آيه ديگر مي فرمايد: «يا ايها الذين آمنوا اطيعو الله و اطيعوا الرسول؛ و اولي الامر منكم؛ خداوند به مردم امر مي كند كه همان گونه كه از خدا اطاعت مي كنند از پيامبرش و امامان معصوم نيز اطاعت كنند. اين آيات و ده ها آيه ديگر بر حكومت پيامبر(ص) صراحت دارند و از هيچ كجا انتخاب استفاده نمي شود. وي سپس درباره اظهارات عابديني كه گفته بود ميان فقها در باب ولايت فقيه اختلاف است و برخي مانند شيخ انصاري منكر‌ آنند،‌ گفت: ولايت فقيه يك موضوع اجماعي است و در طول تاريخ شيعه حتي يك فقيه را نمي توانيد بيابيد كه منكر ولايت فقيه باشد، تنها استاد شما مرحوم منتظري مي توان يافت كه اواخر عمرش به وكالت فقيه رسيد. اين هم ظاهرا بعد از عزل وي از قائم مقامي رهبري بوده است. آنچه را نيز كه به مرحوم شيخ انصاري نسبت داديد صحيح نيست ايشان كه از فحول علما و فقها مي باشند قائل به ولايت فقيه است با اين تفاوت كه ابتدا در كتاب مكاسب، ولايت را به صورت محدود مي پذيرند؛ ولي در كتاب القضاء كه بعد از مكاسب نوشته شده است بر ولايت مطلقه فقيه تاكيد مي كنند كه انشاء الله در ادامه براي شما توضيح خواهم خواند. چنين ادعايي از كسي مانند شما كه مي گويند استاد درس خارج هستيد بعيد است. عابديني در ادامه با اشاره به سخنان روانبخش گفت: ما يك چيز از آقاي روانبخش طلب داريم؛ ايشان بايد سند اجماع فقها درباره ولايت فقيه براي ما بياورند. روانبخش صحبت هاي عابديني را قطع كرد و كتاب فلسفه سياسي نوشته حجت الاسلام شبان نيا را به وي نشان داد و گفت: همين الآن به محضرتان تقديم مي كنم. در اين كتاب سير تاريخي اجماع فقها از قرن پنجم تاكنون بررسي شده و ديدگاه شيخ انصاري نيز در اين جا به صورت مستند آمده است. عابديني در ادامه با اشاره به تقسيم بندي روانبخش گفت: اين چه حرفي است كه ديدگاه من بايد بر يكي از اين سه ديدگاه منكران حكومت ديني منطبق باشد؟ ديدگاه عابديني ديدگاه چهارم است. من در اين مقاله اي كه در سال 87 از من چاپ شده است حرف علي عبدالرزاق را نقد كرده ام و در آن جا نظر خودم را گفته ام. من مطالعه كرده ام و خودم به اين نظريه رسيده ام نه اين كه از كسي گرفته باشم. آقاي روانبخش شما با اين گونه برخوردها و برچسب ها نمي گذاريد حرف نو زده شود و نمي گذاريد علم رشد كند. اگر در دنيا علم رشد كرده به دليل همين نوآوري ها بوده است. يك روز مي گفتند زمين محور است و خورشيد دور زمين مي گردد ولي با تحقيقات بشر و كارهاي نويي كه صورت گرفت امروز معلوم شد كه كار به عكس است اين زمين است كه به دور خورشيد حركت مي كند. حرف من اين است كه پيامبر(ص) حكومتش الهي نبوده است و دليلي هم بر آن نداريم آيه اطيعوا الله و اطيعو االرسول هم كه خوانديد امرش ارشادي است ارشاد به حكم عقل است خود بشر مي فهمد كه حكومت خوب است و خدا به آن ارشاد مي كند كه از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد. اصلا آيه اطيعوا در مدينه نازل شده و ربطي به حكومت ندارد اين آيه درباره هدايت معنوي و رشد اخلاقي و مسايل عبادي نازل شده است نه اطاعت در مسايل سياسي و حكومتي. ما هيچ آيه اي در قرآن مبني بر حكومت ديني پيامبر(ص) نداريم. روانبخش در ادامه اين مناظره گفت: اولا اگر شما ديدگاهي غير از سه ديدگاه منكراني كه من عرض كردم داريد خوب است تحت عنوان نظريه چهارم بفرماييد ولي حرف شما با علي عبدالرزاق سني هيچ تفاوتي ندارد هر دو مي گوييد هيچ دليلي بر حكومت ديني وجود ندارد. ثانيا ما منكر حرف نو نيستيم، نوانديشي بايد بر اساس انديشيدن در چارچوب و روي اصول باشد وگرنه مي شود بدعت كه اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايند: «انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و آراء تبتدع؛‌ فتنه ها فقط با هواي نفس و بدعت ها آغاز مي شود.» روشن است كه هر حرف و سخني به صرف اين كه نو و جديد است نمي توان گفت حرف خوب و درستي است. ثالثا شما درباره آياتي كه من ذكر كردم پاسخي نداديد فقط مي فرماييد اطيعوا، ‌امرش ارشادي است. راجع به دو آيه ديگري كه برايتان خواندم چه مي فرماييد؟ علاوه بر آنها آيات شريفه ديگري است كه بر نصب و الهي بودن حكومت تصريح دارند. خداوند در آيه شريفه 124 بقره درباره حضرت ابراهيم(ع) مي فرمايد: «‌و اذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال اني جاعلك للناس اماما قال و من ذريتي قال لاينال عهدي الظالمين؛‌ زماني كه خداوند آزمايشات ابراهيم را تمام كرد به او فرمود من تو را امام مسلمين قرار مي دهم ابراهيم عرض كرد اين مقام الهي به ذريه من نيز عنايت كن، خداوند فرمود اين منصب به گنه كاران نمي رسد مختص به معصومين است. در اينجا نفرموده است: «و يجعلونك الناس اماما، ‌مردم تو را امام قرار مي دهند.» در ثاني اگر وكالت مردمي بود چرا ايشان براي ذريه اش از خدا درخواست مي كند؟ علاوه بر آن در سوره ص آيه 26، خداوند خطاب به حضرت داوود(ع) مي فرمايد: «انا جعلناك خليفة في الارض فاحكم بين الناس بالحق و لاتتبع الهوي...؛ ‌ما تو را جانشين خودمان در زمين قرار داديم در ميان مردم به حق حكم كن واز هواي نفس خود پيروي نكن» اين آيات تصريح دارند كه پيامبراني از جانب خدا به امامت بر جامعه و حكومت نصب شده اند و اين كه امامت الهي است و منصوب از جانب خدا رابعا طبق فرمايش شما كه مي فرماييد آيه اطيعوالله و اطيعوالرسول در مدينه نازل شده است نه در مكه بهترين دليل بر مدعاي ماست زيرا پيامبر در مدينه حكومت تشكيل داد نه در مكه؛‌ پس آيه ناظر به اطاعت از احكام حكومت نيز هست نه منحصر در احكام فردي. عابديني در ادامه ضمن پذيرش الهي بودن حكومت حضرت ابراهيم و داوود عليهماالسلام اظهار داشت: بله در اين جا قبول دارم كه حكومتشان الهي بوده و به نصب خداوند ولي درباره پيامبر(ص) خودمان بايد دليل بياوريد ما درباره الهي بودن حكومت پيامبر(ص) خودمان هيچ دليلي نداريم. اصلا قبل از اين كه پيامبر(ص) به مدينه بروند مردم نماز جمعه مي خواندند و آيه «فاسعوا الي ذكر الله» نيز ارشادي است مردم در حالي كه پيامبر(ص) نماز جمعه مي خواند براي خريد و تجارت مي رفتند و قرآن از آنها گلايه مي كند معلوم مي شود كه امر فاسعوا وجوب ندارد فقها نيز به وجوب عيني نماز جمعه فتوي نداده اند. امام خميني نيز آن را واجب تخييري مي دانست. دستورات خدا ارشادي است ما نبايد مردم را به زور به عقيده اي وادار كنيم بايد زمينه را فراهم كنيم مردم را رشد بدهيم. اگر مردم رشد كنند خودشان مي فهمند علي عليه السلام بهتر از ديگران است نيازي به نصب و تعيين ندارد اين وظيفه من و شماست كه مردم را روشن كنيم و رشد بدهيم تا خودشان با عقل خودشان برسند. در ادامه روانبخش خطاب به عابديني گفت: اولا به هر حال پس پذيرفتيد كه حكومت الهي و ديني داريم و خداوند آن را به حضرت ابراهيم و داوود عليهما السلام داده است. ثانيا مگر مي شود خداوند مقام امامت و ولايت و حكومت را به حضرت داوود و ابراهيم بدهد ولي آن را پيامبر اسلام كه گل سر سبد خلقت و همه پيامبران است ندهد؟ ثالثا حضرت ابراهيم براي ذريه اش هم تقاضا كرد و خداوند پاسخ داد كه به ذريه گنهكار شما نمي دهم بي ترديد پيامبر اسلام از ذريه ابراهيم است و ظالم و گنهكار هم نيست پس خداوند به ايشان هم داده است. رابعا چگونه است كه وقتي خداوند به حضرت داوود مي فرمايد: «فاحكم بين الناس ميان مردم حكم كنيد»، ‌از آن حكومت الهي استفاده مي شود ولي وقتي به پيامبر اسلام مي فرمايد: «‌فاحكم بين الناس بما اريك اللهٰ،‌ ميان مردم حكم كنيد به آن چه كه خدا به شما نشان داده است» حكومت استفاده نمي شود؟! خامسا آيه انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا... دلالت صريح دارد كه همان گونه كه خداوند بر شما حق ولايت و سرپرستي دارد پيامبر و امام معصوم نيز بر شما ولايت دارند و حق حاكميت دارند نه تنها حق دارند بلكه با «انما» بر حصر ولايت آنها تاكيد مي كند و اين كه آنها حق دارند و ديگران يعني اهل حل و عقد يا مردم اين حق را ندارند. پس در اين آيه مي فرمايد آنها سرپرست شما هستند و در آيه ديگر مي فرمايد از آنها اطاعت كنيد و اين يعني حكومت ديني و الهي. سادسا اگر شما مي فرماييد مردم بايد به رشد برسند تا خودشان انتخاب كنند پس چرا پيامبر صلي الله عليه و آله در غدير خم، علي عليهالسلام را منصوب كرد؟ چرا نگذاشت مردم به رشد برسند و خودشان انتخاب كنند؟ براستي مردم به رشد رسيدند و علي عليه السلام را انتخاب كردند يا ابي بكر و عمر و عثمان را انتخاب كردند؟! بر فرض بفرماييد كه مردم بايد رشد كنند و خودشان انتخاب كنند و بتوانند ميان علي عليه السلام و ابي بكر انتخاب كنند ولي مردم چطور ميان علي بن جعفر عريضي 90 ساله كه در مسجد النبي(ص) صاحب كرسي تدريس بود و صدها شاگرد داشت و حضرت جوادالائمه(ع) كه كودك 8 ساله بود، بتوانند امام جواد را انتخاب كنند؟ چطور ميان جعفر عموي امام زمان كه مدعي امامت شد و حضرت مهدي(عج) 5 ساله كه كودكي بود امام را بشناسند و او را انتخاب كنند؟ ظاهرا بر مبناي نظر شما كه ملاك را در ولايت پيامبر(ص) و امام معصوم را وكالت مي دانيد بايد به ولايت ابي بكر و عمر و عثمان نيز ملتزم باشد همان كه اهل سنت و علي عبدالرزاق به آن معتقدند؟ عابديني در پاسخ به اظهارات روانبخش گفت: آيه انما وليكم الله مربوط به 2 سال آخر عمر پيامبر(ص) بود و در مدينه نازل شده است اگر ولايت پيامبر الهي بوده چرا اين آيه در مكه نازل نشده است؟ طبق اين آيه پيامبر(ص) در آن مدتي كه در مكه بودند و در قبل از نزول اين آيه ولايت نداشتند. ثانيا من ابي بكر و عمر را خليفه نمي دانم ميان علي(ع) و ابي بكر و عمر فاصله 18 و 20 نيست بلكه فاصله خيلي زياد است. من مي گويم جامعه بايد به حدي از رشد برسد كه خودش انتخاب كند. همه مي دانند كه علي(ع) بهترين است اگر به رشد برسند او را انتخاب مي كنند. روانبخش در ادامه اظهار داشت: مردم در حكومت پيامبر و 23 سال زحمات و ارشادات آن حضرت به اين حد از رشد نرسيدند و خواص و گل هاي سر سبد جامعه يعني مهاجرين و انصار بعد از پيامبر(ص) به رغم نص صريح پيامبر(ص) بر حاكميت و امامت علي عليه السلام به انحراف رفتند حال اگر حكومت دست ديگران باشد مي گذارند جامعه به اين رشد برسد؟ حكومت مقدمه رشد است بايد حكومت تشكيل داد و با در اختيار گرفتن ابزارهاي لازم و بسيج امكانات در جهت رشد و تعالي بشريت تلاش كرد. امروز نيز اگر راديو و تلويزيون دست ديگران باشد افكار مردم را به هر سمت و سويي كه بخواهند مي برند؛ يادتان هست زمان طاغوت صدا و سيما با فرهنگ مردم چه مي كرد و در دانشگاه و آموزش و پرورش چه خبر بود؟ آيا اجازه مي دادند من و شما بياييم دانشگاه اين جا با هم بحث و گفتگو كنيم تا جامعه به رشد برسد؟ رساله امام و تصوير امام ممنوع بود تا برسد به ديگر فعاليت هاي فكري فرهنگي و سياسي. مگر مستكبران مي گذارند كه پيامبران كار هدايت و تبليغ خودشان را انجام بدهند تا بشريت را به رشد برسانند؟ سپس روانبخش براي منصوب بودن فقيه اظهار داشت: وقتي ولايت الهي پيامبر(ص) و امام معصوم(ع) اثبات شد اثبات ولايت فقيه بسيار آسان است. زيرا هم به حكم عقل و هم به اجماع فقهاي شيعه و هم به تصريح ائمه عليهم السلام،‌ فقيه داراي ولايت است و از حق حكومت برخوردار است. در باب اجماع همان گونه كه قبلا عرض كردم همه فقها از شيخ طوسي، شيخ مفيد تا فقهاي عصر حاضر بر آن تصريح دارند و هيچ فقيهي منكر ولايت فقيه نيست. عقل نيز بر ولايت فقيه در عصر غيبت حكم مي كند. همان گونه كه آيت الله بهجت نيز بر آن استدلال كرده اند: 1. اسلام دين جاودانه و محدود به زمان و مكان خاصي نيست و داراي احكام سياسي و اجتماعي است. 2. اين احكام در عصر غيبت نبايد تعطيل شوند. 3. خود بخود نيز اين احكام اجرا نمي شوند پس بايد فردي كه شبيه ترين فرد به امام معصوم است زمام حكومت را براي اجراي احكام در دست بگيرد و اين شخص جز فقيه جامع الشرايط فرد ديگري نيست. علاوه بر اين دو دليل، طبق روايت عمر بن حنظله، خود ائمه از جمله امام صادق عليه السلام با جمله «اني جعلته عليكم حاكما؛ من فقيه را بر شما حكم كردم و طبق توقيع شريف امام زمان(عج) در عصر غيبت صغري در پاسخ به پرسش اسحاق بن يعقوب فرمودند: «اما الحوادث الواقعه فارجعوا الي روات احاديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجت الله عليهم؛ اتفاقات جديدي كه مي افتد و شما تكليف خودتان را نمي دانيد به راويان حديث - يعني فقيهي كه احكام را مي داند و مي تواند بر آن واقعه تطبيق كند- رجوع كنيد و آن هاحجت من بر شمايند و من حجت خداوند بر آن ها هستم. وي ادامه داد: بر اساس اين سه دليل ولي فقيه از سوي امامي منصوب است كه منصوب خداست اگر مردم در طول تاريخ به امر و نهي فقيه عمل مي كنند و زن ناصر الدين شاه قليان را مي شكند و جوانان عزيزي در دفاع مقدس و در دفاع از حرم اهل بيت شهيد مي شوند بر اساس تبعيت از اين ولايت الهي است نه به خاطر اين كه مرحوم شيرازي يا حضرت امام(ره) و حضرت امام خامنه اي نماينده و وكيل مردم هستند. در پايان اين مناظره اين مناظره كه تقريبا يك ساعت و 40 دقيقه طول كشيد در پايان حدود دو ساعت نيز به پرسش هاي دانشجويان اختصاص يافت.
متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت يوم الله 22 بهمن 96
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسب يوم الله ۹ دي‌ماه