دوشنبه 23 تير 1399
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
سوابق و فعاليت‌هاي نامزدهاي جبهه پايداري در تهران
 
 
فهرست نهايي جبهه پايداري در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس
 
 
به ائتلافي كه در آن پدرسالاري باشد ورود نخواهيم كرد/ در سال ۹۴ آيات مصباح و يزدي را از روند وحدت حذف كردند/ از آقاي رئيسي بپرسيد چه كساني تا آخر پاي كار شما بودند/ جمنا خود را منقرض كرده است/ ادعاي عبور پايداري از علامه مصباح تهمتي از سر بي‌اطلاعي است
 
 
رمز پيروزي جبهه انقلاب در انتخابات، زير سايه وحدت استراتژيك است نه وحدت تاكتيكي
 
 
تجارب توام با شكست را نبايد تكرار كرد/ يك هزار توماني هم از جايي به جبهه پايداري كمك نشده است/ در يك سال و نيم اخير براي كارهاي دروني و تشكيلاتي وقت گذاشته‌ايم/ وقتي مخالف و موافق برجام را در يك ليست مي‌گذاريم مردم احساس دوگانگي مي‌كنند
 
 
بايد اصلح را بشناسيم، سهم‌خواهي چيست؟/ اگر ائتلاف براي شناخت اصلح باشد، اهلا و سهلا/ تكرار تجربه دوره گذشته كار عاقلانه‌اي نيست؛ مؤمن از يك سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود/ اگر بنا شد كه قولي بدهند اما بعد بزنند زيرش ديگر براي چه اعتماد كنيم؟!
 
 
قواعد وحدت اصول‌گرايان مشخص باشد جبهه پايداري استقبال مي‌كند
 
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 برجام بدون ماله كشي
تاريخ  :  1396/11/11
نوع : ديدگاه , يادداشت

مركز غني سازي فردو كه ملت ايران در آن تا 20% غني سازي مي كرده است، اولا: غني سازي به صورت كامل –و تاكيد مي شود به صورت كامل- ممنوع شده است، ثانيا: علاوه بر غني سازي، تحقيق و توسعه و تكميل دانش غني سازي در فردو نيز كاملا ممنوع شده است (ص29 ترجمه فارسي بندهاي 44 و 45)، ثالثا: ملت ايران حق نگهداري بيش از 1044 سانتريفيوژ در فردو را ندارد و بقيه را بايد جمع آوري و در نطنز –نه در فردو- انبار كند (ص 29 ترجمه فارسي بند46 و ص30 ترجمه فارسي بند47 و 48).


سيدمحمود نبويان*: نسبت به برجام، شاهد اظهار نظرهاي متفاوت و نيز متضادي هستيم، اما به نظر مي رسد كه رسيدن به حقيقت، صرفا با مراجعه به متن برجام ميسر خواهد بود نه با تفسيرهاي دلبخواهي و بدون سند. از اين رو، بدون هيچ مقدمه اي به سراغ متن برجام مي رويم و تعهدات ايران و طرف غربي را مرور مي كنيم. (آدرس ها براساس متن انگليسي و نيز ترجمه فارسي وزارت خارجه از برجام است كه با امضاي آقاي عراقچي به نمايندگان مجلس داده شده است): اول: مركز نطنز كه در آن تا 20% غني سازي انجام مي شده است، براساس تعهدات داده شده در برجام اولا: ملت ايران نمي تواند بيش از 67/3 درصد غني سازي داشته باشد(ص26ترجمه فارسي بند28) ، ثانيا: تمام سانتريفيوژهاي نسل 2، 3، 4، 5، 6 و 8 بايد جمع آوري و انبار گردد و ملت ايران حق استفاده از آنها را ندارد (ص6 ترجمه فارسي بند2، ص26 ترجمه فارسي بند29)، ثالثا: از حدود 16 هزار سانتريفيوژ نسل يك كه در نطنز نصب شده بود، صرفا بايد از 5060 عدد استفاده كند و بقيه را بايد جمع آوري و انبار كند، رابعا: تا ابد ايران حق داشتن مركز غني سازي ديگري غير از نطنز را ندارد (ص24 ترجمه فارسي بند20). دوم: مركز غني سازي فردو كه ملت ايران در آن تا 20% غني سازي مي كرده است، اولا: غني سازي به صورت كامل –و تاكيد مي شود به صورت كامل- ممنوع شده است، ثانيا: علاوه بر غني سازي، تحقيق و توسعه و تكميل دانش غني سازي در فردو نيز كاملا ممنوع شده است (ص29 ترجمه فارسي بندهاي 44 و 45)، ثالثا: ملت ايران حق نگهداري بيش از 1044 سانتريفيوژ در فردو را ندارد و بقيه را بايد جمع آوري و در نطنز –نه در فردو- انبار كند (ص29 ترجمه فارسي بند46 و ص30 ترجمه فارسي بند47 و 48). يعني آمريكا هم دستور تعطيلي غني سازي و هم دستور ممنوعيت دانش غني سازي و هم دستور جمع آوري بيش از هزار سانتريفيوژ را در فردو مي دهد و هم جاي انبار آنها را نيز آمريكا بايد تعيين كند!! سوم: در مركز اراك كه ملت ايران راكتوري را براساس دانش متخصصين خود ساخته بود و براي اقتدار و امنيت ايران بسيار مهم بوده است، به دستور آمريكا اولا: قلب راكتور اراك خارج و كانال هاي آن چنان با بتُن خاص بايد پُر شود كه قابل استفاده براي مصارف هسته اي آينده نباشد (ص20 ترجمه فارسي بند3)، ثانيا: ملت ايران حق نگهداري حتي يك گرم سوخت مصرف شده را در خاك خودش ندارد و تمامي سوخت هاي مصرف شده تمامي راكتورهاي حال و آينده اي كه ملت ايران تا ابد خواهد ساخت را به خارج مي فرستد (ص8 ترجمه فارسي بند11 و ص23 ترجمه فارسي بند17)، ثالثا: ملت ايران غير از راكتور آب سنگين كه غربي ها بجاي راكتور آب سنگين نابودشده قرار است در ايران بسازند، تا ابد حق داشتن راكتور آب سنگين ديگر را ندارد (ص23ترجمه فارسي بند16) و رابعا: ملت ايران حق انجام بازفرآوري و حتي دانش بازفرآوري و تحقيق و توسعه در زمينه آن را تا ابد نخواهد داشت (ص24ترجمه فارسي بند18). چهارم: ايران كه براي توليد راديوداروها براي تقريبا يك ميليون بيمار سرطاني خود 8/447 كيلو مواد 20% توليد كرده بود، همه آنها را نابود و حق نگهداري يك گرم از آن را ندارد –ضمن اينكه حق توليد آن را نيز ندارد- و براي رفع نيازش، غربي ها به ايران 5كيلو در هر نوبت خواهند داد (ص33 ترجمه فارسي بند60)، از سوي ديگر، ملت ايران كه براي تامين سوخت راكتور توليد برق بوشهر، تقريبا 11تن مواد 5/3 تا 5% توليد كرده بود (هرسال 30تن مورد نياز است)، حق نگهداري بيش از 300كيلو را در خاك ايران ندارد (ص31 ترجمه فارسي بندهاي 56 و 57). پنجم: ملت ايران حق توليد هيچ نسلي از سانتريفيوژ را براي سالها ندارد (ص34 ترجمه فارسي بندهاي62 و 63).معناي اين تعهد، تعطيلي كارخانه هاي توليد سانتريفيوژ به مدت چندسال است. ششم: مقام معظم رهبري مدظله العالي در نامه اي كه در 29/7/1394 به روحاني نوشته است، برجام را خسارت آفرين براي حال و آينده كشور –در صورت عدم مراقبت لحظه به لحظه- مي دانند، ايشان فرموده اند: «با اين حال محصول مذاكرات كه در قالب برجام شكل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف هاي ساختاري و موارد متعددي است كه در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه به لحظه، مي تواند به خسارت هاي بزرگي براي حال و آينده كشور منتهي شود.» اين بخش از نامه رهبري بسيار مهم ولي متاسفانه بسيار دردناك و ناگوار است، اولا: وجود نقاط ابهام، ثانيا: ضعف هاي ساختاري و ثالثا: وجود موارد متعدد در متن برجام، بستر را براي تحميل خسارت هاي بزرگ به ملت عزيز ايران –در صورت عدم مراقبت دقيق- در حال و آينده كشور فراهم آورده است، و از اين امر معلوم مي شود كه چرا مقام معظم رهبري در طول مذاكرات هشدارهاي لازم و خطوط قرمز را بيان داشته و در موارد متعددي اعلام نگراني و دغدغه مي نموده است. اگرچه اين خطوط قرمز از سوي مذاكره كنندگان، رعايت نشده است. براي روشن شدن مسأله، مواردي از متن برجام را در توضيح سه نكته اساسي در اين بخش از نامه مقام معظم رهبري –كه موجب خسارت هاي بزرگ به كشور عزيز ايران خواهد شد- بيان مي نمائيم: الف- وجود موارد متعدد خسارت آفرين برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، متني است پيچيده كه نيازمند بررسي دقيق است، و پس از بررسي هاي فراوان و ملاحظه ديدگاه ها متخصصان، متاسفانه روشن مي شود كه برجام، مستلزم تعهدات گسترده براي ملت ايران بوده و در موارد مهم متعددي نيز در تضاد با منافع اساسي ملت بزرگ ايران است. به برخي از مواردي كه موجب خسارت هاي بزرگ به ملت ايران در حال و آينده مي شود، اشاره مي كنيم: (1)- اعطاي مجوز دسترسي به تمام اماكن نظامي ايران، (متن انگليسي: ضميمه اول، ص23 و 24، بندهاي 74 تا 78 و متن فارسي: ص36 و37 بندهاي 74 تا 78) (2)- پذيرش نظارت آژانس و نيز استقرار آنها در ايران بدون محدوديت تعيين شده زماني، (متن انگليسي: مقدمه ص9 بند 15 و ضميمه اول، ص20 بند2/67 و متن فارسي: ص9 بند15 و ص35 بند2/67) (3)- پذيرش 6 نوع نظارت نسبت به فعاليت هاي هسته اي، نظامي و صنايع غير نظامي ملت ايران. امري كه در هيچ كشوري در دنيا سابقه ندارد. كشورهاي هسته اي دنيا، نظارت آژانس را در قالب پادمان و حداكثر به صورت اختياري در قالب پروتكل مي پذيرند، اما در برجام، علاوه بر دو مورد بيان شده، 4 مورد نظارتي ديگر نيز مورد پذيرش قرار گرفته است؛ يعني ايران نظارت آژانس در قالب پادمان، نظارت آژانس در قالب پروتكل الحاقي، نظارت آژانس در قالب اقدامات شفاف ساز، نظارت شوراي امنيت بر صنايع هسته اي، نظامي و غير نظامي كشور، نظارت كمسيون مشترك بر صنايع هسته اي، نظامي و غير نظامي كشور و نظارت تقريبا دهها كشور جهان بر صنايع نظامي و غير نظامي كشور ايران را در برجام پذيرفته است. به عبارت ديگر، ايران در برجام متعهد شده است كه علاوه بر: 1- پادمان، 2- پروتكل الحاقي، (متن انگليسي: ص8 بند 13، ضميمه اول ص18 بند 64، ضميمه پنجم ص5 بند22 و متن فارسي: ص9 بند13، ص34 بند64، و ص123 بند22)، 3- اقدامات شفاف ساز را انجام دهد، (متن انگليسي: ص2 و 8و 9 و متن فارسي: ص2 و 9) اقداماتي كه كاملا مبهم بوده و شامل هر آنچه كه آنها درخواست كنند، خواهد شد، 4- آژانس بايد گزارش فعاليت هاي هسته اي و غير هسته اي ملت ايران را علاوه بر شوراي حكام، به شوراي امنيت سازمان ملل گزارش دهد، (متن انگليسي: مقدمه، ص4 بندx و متن فارسي: ص4 بند ي)، 5- آمريكا و ساير اعضاي كميسيون مشترك نيز بايد نسبت به فعاليت هاي گوناگون ملت ايران از جمله اعطاي مجوز دسترسي آژانس به فعاليت هاي نظامي ايران دخالت داشته باشند، (متن انگليسي: ضميمه اول، ص 23 و 24، بندهاي 74 تا 78 و متن فارسي: ص36 و37 بندهاي 74 تا 78) و 6- در مورد اقلام دو منظوره كه در صنايع مختلف غير نظامي و نظامي بكار مي روند، ايران بايد به كشورهاي صادر كننده اجازه دهد كه استفاده نهايي آن اقلام را در ايران، مورد راستي آزمايي قرار دهند (متن انگليسي: ضميمه 4، ص 5و 6، بند 8/6 و متن فارسي: ضميمه 4، ص114، بند 8/6). (بايد دقت كرد كه كشور صادركننده ذكر شده است نه كشور توليد كننده، و كشور صادر كننده شامل هر كشوري خواهد شد.) (4)- ايجاد بدعت بي سابقه در دنيا يعني پذيرش تشكيلاتي به نام كميسيون مشترك براي دخالت در ابعاد هسته اي و نظامي ايران. كمسيون مشترك داراي 8 عضو است: آمريكا، آلمان، فرانسه، انگلستان، روسيه، چين، نماينده عالي اتحاديه اروپا و ايران. تصميم گيري در مورد 16 مساله از ابعاد هسته اي، نظامي و مساله تحريم ها به آنها واگذار شده است، مانند تصميم گيري در مورد: اراك، فردو، توليد سانتريفيوژ، دسترسي به اماكن نظامي، تحريم ها، توليد سوخت، تهيه اقلام دوگانه-، (متن انگليسي: ضميمه چهارم ص1 بند1 و ص3 بند4 و متن فارسي: ص107 بند 1 و ص110 بند 4) جالب آن است كه تصميم گيري در تمام موارد فوق بايد اجماعي و به اتفاق آراء باشد جز در يك مورد يعني دسترسي به اماكن نظامي ايران كه اجماع لازم نبوده و 5 رأي از 8 رأي كافي است. (5)- محدوديت شديد خريد ايران نسبت به اقلام دوگانه يعني كالاهايي كه تكنولوژي متوسط (مديوم تِك) يا تكنولوژي بالا (هاي تِك) محسوب شده و در صنايع مختلف كشور-مانند صنعت نفت، پتروشيمي، نانو- آزمايشگاه هاي دانشگاه هاي صنعتي كشور، صنايع دانش بنيان و صنايع نظامي كشور بكار مي روند، ايران موظف شده است كه اين كالاهاي حساس را صرفا: 1- با ارائه ليست خريد خود به كارگروه خريد تعيين شده از سوي كميسيون مشترك؛ 2- دريافت اجازه از همه اعضاي آن كارگروه؛ 3- دريافت اجازه از همه اعضاي كميسيون مشترك؛ 4- دريافت اجازه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل؛ تهيه نمايد. ايران تعهد داده است كه كالاهاي مذكور را صرفا و فقط از طريق بيان شده تامين نمايد. اين محدوديت نيز زمان دار نبوده و به صورت ابدي مي باشد. (متن انگليسي: ضميمه چهارم، ص3-6 بند 6 و متن فارسي: ص111-114 بند6) (6)- در صورت كسب اجازه ايران براي تهيه اقلام دوگانه از كارگروه خريد، كميسيون مشترك و شوراي امنيت سازمان ملل، ايران متعهد شده است كه به كشورهاي صادركننده اجازه دهد كه نسبت به استفاده نهايي كالاهاي خريداري شده در ايران راستي آزمايي كنند. توجه به اين نكته لازم است كه در اين تعهد، ايران به كشور صادركنندهاقلام دوگانه –نه كشور توليد كننده آنها كه محدود به چند كشور در دنيا مي باشند- اجازه خواهد داد كه استفاده نهايي آن كالاها را در ايران راستي آزمايي نمايند، (متن انگليسي: ضميمه چهارم، ص5 بند8/6 و متن فارسي:ص114 بند8/6) و اين امر به معناي دسترسي به اطلاعات بخش هاي بسيار مهم صنعتي و نظامي كشور و نيز اطلاعات متخصصين كشور عزيزمان از سوي بسياري از كشورهاي جهان به صورت ابدي مي باشد. (7)- پذيرش محدوديتهاي 10، 15، 20 و 25 سال در صنعت هسته اي كشور ايران، (متن انگليسي:مقدمه،ص6 بند2، ضميمه اول،ص9 بند27 و 28، ص12 بند45، ص25 بندهاي 79 و 80، ص21 بندهاي 68 و 69 و متن فارسي:ص6 بند2 و ص26 بند27 و 28 و ص29 بند45، ص38 بندهاي 79 و 80 و ص36 بندهاي 68 و 69) (8)- پذيرش محدوديتهاي ابدي ملت ايران حداقل بيش از 10 مورد؛ مانند: ارسال سوخت مصرف شده راكتورها تا ابد به خارج از كشور (متن انگليسي: مقدمه،ص8 بند11، ضميمه اول، ص6 بند 17 و متن فارسي: ص8 بند11 و ص23 بند17)، ممنوعيت بازفرآوري به صورت ابدي (متن انگليسي: ضميمه اول، ص7 بند18 و متن فارسي: ص24 بند18)، ممنوعيت تحقيق و توسعه در مورد بازفرآوري به صورت ابدي (متن انگليسي: مقدمه، ص8 بند 12، ضميمه اول، ص7 بند 18 و متن فارسي: ص8 بند12 و ص24 بند18)، ممنوعيت ابدي داشتن بيش از يك راكتور آب سنگين، (متن انگليسي: ضميمه اول، ص6 بند16 و متن فارسي: ص23 بند16)، محدود شدن تهيه اقلام دوگانه به طريق تعيين شده از سوي كمسيون مشترك تا ابد (متن انگليسي: ضميمه چهارم، ص3-6 بند 6 و متن فارسي: ص111-114 بند6)، محروم شدن ايران از توليد اورانيوم 20درصد (متن انگليسي: ضميمه1، ص16، بند60 و متن فارسي: ضميمه 1، ص33، بند60)، و ... . معناي پذيرش محدوديت هاي ابدي، محدود كردن نسل موجود و تمام نسل هاي آينده كشور در طول قرون آينده است. (9)- ممنوعيت ايران در تست موشك هاي باليستيك و حتي شليك آنها در طول 8 سال، (متن انگليسي: قطعنامه 2231، ضميمه ب، بند 3) (10)- ممنوعيت ارسال سلاح ايران به كشورهاي ديگر در طول 5 سال جز با اجازه مورد به مورد شوراي امنيت، (متن انگليسي: قطعنامه 2231، ضميمه ب، بخشb از بند 6) مذاكره كنندگان محترم ايراني اعلام كرده اند كه دو مورد نهم و دهم كه در قطعنامه شوراي امنيت آمده است را اجرا نمي كنند، ولي به اين نكته هم اذعان كرده اند كه عدم اجراي آنها اگرچه موجب نقض برجام نمي شود، ولي موجب نقض قطعنامه خواهد شد؛ اما اولا: به لحاظ حقوق بين الملل، چگونه مي توان بخشي از يك قطعنامه را قبول داشت و بخش ديگر را نپذيرفت؟ و ثانيا: چنانكه بيان گرديد، اگرچه عدم قبول آن بندها موجب نقض برجام نمي شود ولي موجب نقض قطعنامه شوراي امنيت شده و ايران بايد منتظر برخورد شوراي امنيت بخاطر اين نقض باشد، برخوردي كه موجب صدور قطعنامه هاي تحريمي ديگر خواهد شد، چنانكه بعد از آزمايش اخير موشك «عماد»، چهار كشور زورگوي جهان يعني آمريكا، آلمان، فرانسه و انگلستان با ارسال نامه اي به كميته امور تحريمهاي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، آزمايش موشك عماد در ايران را به اطلاع آن كميته رسانده و خواستار پاسخ مقتضي به آن شدند.! (11)- به تصريح متن برجام، تمام محدوديتها، نظارت هاي و دسترسي هاي يادشده، فقط مختصايران بوده و شامل هيچ كشور ديگر در جهان نخواهد بود، چنانكه نبايد مورد ايران، به عنوان يك رويه يا قانون بين المللي و يا جزئي از ان پي تي فرض شود. (متن انگليسي: ص4 بند xi و متن فارسي: ص4 بند ك) موارد فوق بخش بسيار اندكي از خسارت هاي بزرگ به ملت ايران است كه متاسفانه در برجام آمده است. علاوه بر اين، بايد توجه داشت كه دشمنان ملت ايران، از طريق مذاكره، در صدد نفوذ در ايران و نابودي توانائيهاي ملت ايران و از بين بردن ماهيت انقلاب اسلامي ايران مي باشند، چنانكه مقام معظم رهبري مدظله العالي در مورد نياز آمريكا به مذاكره و توافق فرموده اند: «نكته دوم اين است كه طرف مقابل ما، يعني دولت كنوني و مديريت كنوني آمريكا، به اين توافق احتياج دارد؛ اين هم يك طرف ديگر قضيه است؛ اينها نياز دارند به اين، يك پيروزي بزرگي براي آنها محسوب مي شود اگر بتوانند به آن مقصود خودشان در اينجا برسند. اين در واقع، پيروزي بر انقلاب اسلامي است؛ پيروزي بر ملتي است كه داعيه استقلال دارد؛ پيروزي بر كشوري است كه مي تواند الگوي كشورهاي ديگر باشد.» (ديدار با مسئولان نظام، 2/4/1394) ب- نقاط ابهام در متن برجام، نكات ابهام گسترده اي وجود دارد كه صرفا به بخش بسيار محدودي از آن اشاره مي شود: 1- مبهم بودن زمان پايان برجام. در متن برجام، هيچ زماني براي پايان اجراي آن و پايان عمل به محدوديت هاي گسترده در آن پيش بيني نشده است. اين امر ضربه اساسي به منافع ملت ايران خواهد زد، زيرا هر زمان ايران بخواهد از اجراي محدوديت هاي گسترده اي كه در برجام آمده است، خارج شود، مورد اعتراض كشورهاي زورگوي جهان مانند آمريكا قرار خواهد گرفت، و ممكن است با تحريم هاي جديدي روبه رو گردد. 2- اجراي «كامل» درخواست هاي آژانس. از موارد مبهم و خطرآفرين براي كشور، بند سوم قطعنامه 2231 است كه متاسفانه مورد قبول مذاكره كنندگان ايراني نيز قرار گرفته است، در اين بند آمده است: « ... ايران بايد به طور كامل بر اساس خواسته هاي آژانس كه در گزارش هاي آژانس آمده است، همكاري نمايد.» واژه هاي «بايد»، «به طور كامل»، «درخواست هاي آژانس» و «گزارش هاي آژانس» در اين بند قطعنامه، كليدي است. ايران موظف به برآورده كردن كامل كليه درخواست هاي آژانس تا 10 سال آينده شده است. بر اساس اين بند از قطعنامه، همكاري ايران با آژانس، نبايد به هيچ امري محدود و مقيد شود، به عبارت ديگر، درخواست هاي آژانس در اين بند از قطعنامه، مقيد به: چارچوب توافق نامه پادمان، پروتكل الحاقي، درخواست هاي مندرج در گزارش هاي پيشين، نقشه راه توافق شده ميان ايران و آژانس، محدوديت ورود به حوزه هاي نظامي (اماكن، افراد، اسناد، اطلاعات و تجهيزات) نگرديده است. با توجه به اين كه مدت اجراي اين قطعنامه، حداقل 10 سال است، لذا ايران بايد طي 10 سال آينده همه ي درخواست هاي آژانس در گزارش هاي آتي (حدودا 120 گزارش) را برآورده سازد. ابهامات موجود در اين بند قطعنامه، قطعا ضررهاي بزرگي به كشور عزيز ما تحميل خواهد كرد. ج- ضعف هاي ساختاري ضعف هاي ساختاري عمده اي نيز در برجام به چشم مي خورد، كه به برخي از آنها اشاره مي شود: 1- پذيرش معيارهاي بي پايه و اساس آمريكا براي مذاكرات و توافق نهايي، مانند: الف- سوء استفاده نكردن ايران ب- رعايت يك سال گريز هسته اي در برنامه هسته اي ايران دو مورد فوق از سوي مذاكره كنندگان آمريكايي در طول مذاكرات ذكر شده و متاسفانه مورد قبول طرف ايراني قرار گرفته است. ج- ذكر واژه«منحصرا» در صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران (متن انگليسي: متن برجام، ص6، بند1 و متن فارسي: ص6، بند1). اين قيد مطابق ميل و تفسير طرف غربي و آمريكايي بيان شده و محدوديت هاي زيادي را به ايران تحميل كرده است. 2- پذيرش استثناء بودن ايران (متن انگليسي: متن برجام، ص4، بندxi و متن فارسي: متن برجام، ص4، بند ك). 3- پذيرش جايگزيني «اجازه» به جاي «حق» (مبنا قرار گرفتن اجازه از 1+5 به جاي حقوق مصرح در NPT (متن انگليسي: ديباچه، ص2 و متن فارسي: ديباچه، ص2) 4- پذيرش شروط بيشتر براي برخورداري از حقوق كمتر ( اين امر در سراسر برجام وجود دارد.) هفتم: رهبري در نامه خود تصريح مي كنند كه هدف از مذاكرات، لغو و رفع تحريم ها بوده است: «پذيرش مذاكرات از سوي ايران صرفا به هدف لغو تحريم هاي ظالمانه اقتصادي و مالي بوده است.» يعني اولا: آنچه كه هدف مذاكرات بوده است لغوتحريم ها بوده است نه تعليق يا توقف، ولي متاسفانه شاهد آن هستيم كه بخشهاي بسيار زياد از تحريم ها نه لغو مي شوند و نه تعليق، و از سوي ديگر، همه تحريم هاي هسته اي نيز لغو نخواهند شد، ثانيا: مذاكرات براي آن بوده است كه ملت ايران از تحريم هاي اقتصادي و مالي رهايي پيدا كنند، و اگر تحريم ها به حال خود باقي باشند، مذاكرات انجام شده هيچ فائده اي نداشته است، چنانكه رهبر معظم انقلاب اسلامي در موارد متعددي بر آن تاكيد كرده اند. متاسفانه شاهد هستيم كه در برجام، بقاي اكثر تحريم ها مورد پذيرش قرار گرفته است. هشتم: وضعيت تحريم ها در برجام به قرار زير است: (الف)- باقي ماندن تمامي تحريم ها با بهانه هاي حقوق بشري، تروريسم، موشكي و نيز تحريم هاي همه جانبه اوليه آمريكا مانند توقيف دارايي هاي بانك مركزي ايران، (متن انگليسي: مقدمه، ص10 بندهاي 18و 19، ضميمه دوم، ص8 بند4 و متن فارسي: ص10 بندهاي 18 و 19 و ص53 و 54 بند4) (ب)- تحريم هاي مالي و اقتصادي كنگره و 12 تحريم از دستورات اجرايي رئيس جمهور در مورد تحريم هاي ثانويه مربوط به هسته اي آمريكا حداقل تا 8 سال نه لغو مي شوند و نه تعليق، بلكه به صورت موقت، متوقف مي شوند، (متن انگليسي: مقدمه، ص11 بند21 و متن فارسي: ص11 بند21) (ج)- تحريم هاي مالي و اقتصادي مربوط به هسته اي اتحاديه اروپا به 3 بخش تقسيم مي شوند: 1- بخشي در روز اجرا – يعني پس از اجراي تمامي تعهدات ايران و راستي آزمايي آژانس نسبت به انجام آن تعهدات كه متاسفانه زمان دقيق آن نيز معلوم نمي باشد- لغو مي شوند و بخشي تعليق و بخش هاي ديگر نه لغو مي شوند و نه تعليق، (متن انگليسي: ضميمه پنجم،ص3 بند16 و متن فارسي: ص120 بند16) 2- بخشي نيز در زمان انتقالي يعني 8 سال بعد لغو مي شوند، مانند تحريم سوئيفت و نرم افزارهاي بكار رفته در صنايع كشور از قبيل صنعت نفت و پتروشيمي، و بخشي ديگر تعليق خواهند شد، (متن انگليسي: ضميمه پنجم، ص5 بند20 و متن فارسي: ص122 بند20) 3- بخشي نيز در 10 سال بعد لغو خواهند شد، (متن انگليسي: ضميمه پنجم، ص6 بند25 و متن فارسي: ص123 بند25) (د)- قطعنامه هاي تحريمي شوراي امنيت از روز اجرا به صورت مشروط لغو مي شوند، و شرط لغو آنها اين است كه هيچ يك از طرف هاي برجام نسبت به اجراي تعهدات طرف ديگر اعتراض نكند، و در صورتي كه هر يك از اطراف، به شوراي امنيت اعتراض كند، به صورت خودكار، قطعنامه هاي لغو شده در ظرف 30 روز برخواهند گشت و ادامه لغو آن قطعنامه ها نيازمند قطعنامه جديد از شوراي امنيت سازمان ملل متحد است. لغو قطعنامه هاي به صورت بيان شده صرفا تعليقي بيش نخواهد بود. (متن انگليسي: ضميمه پنجم، ص4 بند18 و متن فارسي: ص121 بند18 و بندهاي 11 و 12 قطعنامه 2231). جالب آن است كه اگر ايران نيز اعتراض كند كه طرف هاي ديگر در اجراي تعهدات خود در همكاري ها و نيز تعهدات خود در مسأله تحريم ها كوتاهي كرده اند، قطعنامه هاي لغو شده به صورت خودكار بر خواهند گشت. 2- «اجرايي شدن لغو تحريم ها به بعد از اجراي تعهدات ايران موكول شده است.» تحريم هاي مالي و اقتصادي مربوط به هسته اي متاسفانه صرفا بعد از اجراي تعهدات ايران و راستي آزمايي آژانس در دستور كار طرف غربي قرار مي گيرد. (متن انگليسي: مقدمه،ص10 بندهاي 18 و 19، ص11 بند21 و ضميمه پنجم، ص2 بند14 و متن فارسي: ص10 بندهاي 18 و 19، ص11 بند21 و ص119 بند14) لازمه چنين امري آن است كه ايران به تعهدات خود عمل كند، يعني: 10 تن ذخاير خود را به 300 كيلو مي رساند، راكتور اراك را خارج كرده و حفره هاي آن را با بُتن پُر مي كند، بيش از 12 هزار سانتريفيوژ خود را در نطنز و فردو جمع مي كند، غني سازي را در فردو از 20% به صفر و در نطنز به 67/3 مي رساند، اماكن نظامي را در اختيار آنها قرار مي دهد و ... سپس آژانس بايد اجراي اين تعهدات را راستي آزمايي كند، در اين زمان كه دست ملت ايران از تمام ابزارهاي قدرت هسته اي خالي شد، نوبت به طرف غربي و آمريكا مي رسد كه مسأله تحريم ها را در دستور كار خود قرار دهند، و اين امر به معناي آن است كه در اين زمان، دست ملت ايران خالي و دست دشمنان ملت ايران پُر مي باشد. روشن است كه دشمنان مي توانند متوسل به هر بهانه اي شده و فشارهاي بيشتري را إعمال كنند. و امروز نيز كاملا شاهد آن هستيم كه بعد از دوسال از تاريخ اجراي برجام –يعني زمان اجراي تعهدات طرف غربي در برداشتن تحريم ها- هيچگونه تحريم بانكي –بانك هاي بزرگ و موثر – برداشته نشده و متاسفانه پول فروش نفت ايران نيز در بانكهاي اروپايي بلوكه مي شود و تاسف بارتر اينكه بابت نگهداري پول، از ملت ايران كارمزد نيز مي گيرند!! نهم: شرط ديگر رهبري در نامه شان اين است قبل از اجراي تعهدات ايران بايد تضمين هاي كافي از آمريكا جهت رفع تحريم ها گرفته شود: «بايد تضمين هاي كافي و قوي براي جلوگيري از تخلف طرف غربي در نظر گرفته شود، از جمله، رئيس جمهور آمريكا و اتحاديه اروپا بايد كتبا اعلام نمايند كه تحريم هاي مالي و اقتصادي به صورت كلي لغو مي شود، و هرگونه اظهار نظري مبني بر بقاي ساختارهاي تحريم به منزله نقض برجام خواهد بود.» دهم: شرط ديگر رهبري در نامه شان آن است كه وضع هرگونه تحريمي به هر بهانه اي موجب نقض برجام خواهد بود و دولت موظف است كه اجراي برجام را متوقف كند: «وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه اي –مانند تروريسم و حقوق بشر- توسط هر يك از كشورهاي طرف برجام، موجب نقض برجام بوده و مطابق بند 3 مصوبه اخير مجلس، دولت موظف است اجراي برجام را متوقف كند.» بند 3 مصوبه اخير مجلس تصريح مي كند كه: «دولت موظف است هرگونه عدم پايبندي طرف مقابل را در زمينه لغو موثر تحريم ها يا بازگرداندن تحريم هاي لغو شده و يا وضع تحريم تحت هر عنوان ديگر را به دقت رصد كرده و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ايران انجام داده و همكاري داوطلبانه را متوقف نمايد و توسعه سريع برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران را سامان دهد به طوري كه ظرف مدت دوسال ظرفيت غني سازي كشور به يكصد و نودهزار سو افزايش يابد. شوراي عالي امنيت ملي مرجع رسيدگي به اين موضوع مي باشد.» حتي در بندهاي 26 و 27 برجام ص14 تصريح شده است كه آمريكا و اروپا از وضع هرگونه تحريم جديدي كه مانع بهره مندي ايران از رفع تحريم هاي وعده داده شده (كه به آنها نيز عمل نشده است) خواهد شد، خودداري خواهند كرد. با اين وجود اولا: از آقاي ظريف و عراقچي مي توان پرسيد كه با وجود ده ها تحريم جديد بعد از برجام - تاكنون حداقل بيش از 50 مورد تحريم هاي جديد عليه ملت ايران وضع شده است، تحريم هايي كه روح و جسم برجام را يكجا نابود كرده است- و نيز نقض صريح برجام، چرا دولت آقاي روحاني به دستور رهبري و مصوبه قانوني مجلس شوراي اسلامي و حتي به خود برجام عمل نمي كند؟ ثانيا: آقاي عراقچي در سخنان خود در برنامه جهان آرا در تاريخ 9/11/1396 ادعاي كرده است كه جز يك مورد، به تمام شرايط رهبري عمل شده است!! با توجه به چند شرطي كه در اين نوشتار از رهبري ذكر شده است، به راحتي مي توان صدق كلام آقاي عراقچي را مورد بررسي قرار داد. البته بار اول نيست كه آقاي عراقچي ادعاهاي غير واقعي را به راحتي مطرح مي كند، فراموش نمي كنم كه در زمان مذاكرات و نيز در كميسيون ويژه بررسي برجام، آقاي عراقچي مدعي شده بود كه همه خطوط قرمز رهبري را در مذاكرات رعايت كرده ايم، و اين امر در حالي است كه آقاي ظريف به رهبري اعلام كرده است كه ما نتوانسته ايم برخي از خطوط قرمز شما را رعايت كنيم. يازدهم: آقاي عراقچي ادعا كرده است كه ده ها مليارد دلار پول فروش نفت بعد از برجام به دست دولت آقاي روحاني رسيده و در دسترس بانك مركزي قرار گرفته است. اين خبر اگر صحت دارد اولا: مي توان پرسيد دولت آقاي روحاني با اين پول ها چه كرده است؟ ثانيا: به چه دليلي با وجود اين همه پول، بودجه عمراني كشور هر سال كمتر از قبل مي شود؟ ثالثا: به چه دليلي با اين همه پول، بودجه مصوب سازمان ها و وزارت خانه ها هر ماه كمتر از ماه قبل و با تاخير پرداخت مي شود؟ از آقاي عراقچي مي پرسيم بودجه شما در وزارت خارجه در چه وضعيتي قرار دارد؟ آيا مي توانيد با بودجه موجود و اختصاص يافته برنامه هاي خود را عملي كنيد؟ حقيقت اين است كه اكثريت پول فروش نفت در بانك هاي اروپايي بلوكه مي شود و دولت روحاني به هيچوجه به آنها دسترسي ندارد، اما متاسفانه عليرغم عدم دسترسي به آن پول ها به شكل ظاهري و صوري فرض مي شود كه آن پول ها در حساب بانك مركزي قرار دارد و دولت از بانك مركزي مي خواهد كه در ازاي آن دلارهايي كه بانك مركزي به آنها دسترسي ندارد، خلق پول كرده و اسكناس چاپ نموده و به دولت بدهد. به همين خاطر است كه نقدينگي در دولت روحاني از 400 و خوردي هزار مليارد تومان به 1400 و خوردي هزار ملياردتومان رسيده است. مناسب است كه آقاي عراقچي حقيقت را به مردم گفته و صادقانه با آنها سخن بگويد. دوازدهم: پرسش مهم ديگر اين است كه چرا آقاي عراقچي و ساير مذاكره كنندگان حاضر به مناظره نيستند؟ نيز چرا آقاي عراقچي اصرار دارد كه هميشه يك طرفه صحبت كرده و همه چيز را به هر صورت ممكن توجيه كند؟ اينجانب و ساير دوستان، اعلام مي كنيم كه در موضوع برجام حاضر به مناظره با آقاي عراقچي و ظريف در رسانه رسمي كشور يعني صدا و سيما آن هم به صورت زنده مي باشيم. اين تقاضا كه براي روشن شدن حقيقت براي مردم عزيز كشور ما بوده و بارها بيان شده است، هيچوقت با پاسخ مثبت آقايان مذاكره كننده واقع نشده است. راستي اگر برجام قابل دفاع است، چرا حاضر به مناظره نيستيد. ملت عزيز ايران تا چه زماني بايد شاهد سخنان يك طرفه و به دور از واقعيت مدافعان برجام باشد. در انتها از مسئولين صدا و سيما نيز اين گلايه را مطرح مي كنيم كه چرا اجازه حضور منتقدين برجام را براي ارائه نظريات خود نمي دهد؟ انشاالله بتوانيم از منافع ملي دفاع كنيم و سعي كنيم صادق باشيم و حقيقت را كاملا با مردم درميان بگذاريم. *دبير سابق كميسيون ويژه برجام مجلس شوراي اسلامي و عضو موسس جبهه پايداري
متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت گراميداشت ايام شهادت مظلومانه دكتر بهشتي و هفته قوه قضاييه
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت آغاز مجلس يازدهم
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
پيام تسليت جبهه پايداري در پي درگذشت آيت‌الله ابراهيم اميني نجف آبادي