یکشنبه 30 مهر 1396
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 در نفي و اثبات «آتش به اختيار»
تاريخ  :  1396/03/19
نوع : ديدگاه , يادداشت
 ديدار امسال رهبر انقلاب با دانشجويان، در فضاي مجازي صحنه‌اي از تفاسير گوناگون درباره چند كليدواژه از جمله واژه «آتش به اختيار» شد كه درباره آن تفاسير گوناگوني تاكنون شده است. در شكل‌گيري اين تفاسير گوناگون، علاوه بر تكثر اجتماعي كنوني و تعلقات ايدئولوژيك و سياسي متصلب افراد مختلف، اطلاع‌رساني نامناسب و غيراستاندارد نيز نقش داشت. جدا كردن يك گزاره از كليت بافت متن كلامي و غيركلامي يك ديدار طولاني سه ساعته، فضاي تكثر تفسيرها را تشديد كرد. برخي از اين تفاسير را مي‌توان در چند محور جمع‌بندي كرد: ۱ - دعوت دانشجويان به هرج‌ومرج‌طلبي و نفي هرگونه هنجارمندي قانوني و عرفي ۲ - بي‌اعتبار شمردن ضوابط و عرف‌ها و نهادهاي قانوني ۳ - نفي چشم‌انتظاري از نهادهاي حاضر در جمهوري اسلامي (وجه سلبي) و تكيه به ظرفيت‌هاي خودجوش فردي و جمعي مردمي انقلاب (وجه ايجابي) براي پيش بردن گفتمان انقلاب اسلامي.


*دكتر پرويز اميني//

در معرفي انسان، برخي آن را حيوان ناطق، برخي آن را موجود ابزارساز، برخي ديگر موجود جامعه‌ساز و نهادساز و برخي ديگر انسان را حيوان سياسي خوانده‌اند. اما برخي متأخرين، انسان را تفسيرگر بودن و به زبان فني‌تر، هرمنوت بودن معرفي مي‌كنند. درواقع انسان بر خلاف ديگر موجودات، داراي جهان فكري و فرهنگي و اجتماعي بخصوصي است. اين جهان، برآمده از جغرافيا، فرهنگ، زبان، قوميت، تجربه زيسته فردي و اجتماعي، دوره تاريخي بخصوصي كه در آن زيسته است و... و مسائلي از اين دست است كه انسان‌ها به جاي دسترسي مستقيم به مسائل، از درون اين جهان به پديده‌ها و مسائل پيرامون خود نگاه مي‌كنند و داراي قضاوت مي‌شوند و بنابراين انسان موجودي بي‌پيش‌فرض و خنثي نيست.

چه اين مسئله را بپذيريم و چه نپذيريم، واقعيت‌هاي پرتعداد جامعه ما در يك دهه اخير نشان مي‌دهد، دامنه تفسير و فهم از واقعيت‌هاي واحد مثل زلزله‌ها و حوادثي مثل پلاسكو و مسائل سياسي‌اي مثل انتخابات و... چقدر متكثر و داراي طيف وسيعي است. در اين باره پيش‌ترها به تفصيل بيشتري سخن گفته‌ام، اما در يك جمله كوتاه مي‌توان گفت كه جامعه ايراني در حال تجربه يك شرايط متكثر اجتماعي است كه دامنه اشتراك‌ها را محدودتر و گستره تفاوت‌ها را وسيع‌تر كرده است و امكان تفاهم‌پذيري را حتي در حلقه افراد نزديك به هم، دشوارتر از گذشته كرده است. احتمالا اين تجربه‌اي است كه روزانه خصوصا كساني كه در فضاي مجازي از توئيتر تا اينستاگرام تا فيسبوك تا تلگرام و... زيست مي‌كنند، با آن مواجه‌اند.

ديدار امسال رهبر انقلاب با دانشجويان، در فضاي مجازي صحنه‌اي از تفاسير گوناگون درباره چند كليدواژه از جمله واژه «آتش به اختيار» شد كه درباره آن تفاسير گوناگوني تاكنون شده است. در شكل‌گيري اين تفاسير گوناگون، علاوه بر تكثر اجتماعي كنوني و تعلقات ايدئولوژيك و سياسي متصلب افراد مختلف، اطلاع‌رساني نامناسب و غيراستاندارد نيز نقش داشت. جدا كردن يك گزاره از كليت بافت متن كلامي و غيركلامي يك ديدار طولاني سه ساعته، فضاي تكثر تفسيرها را تشديد كرد. برخي از اين تفاسير را مي‌توان در چند محور جمع‌بندي كرد:

۱ - دعوت دانشجويان به هرج‌ومرج‌طلبي و نفي هرگونه هنجارمندي قانوني و عرفي

۲ - بي‌اعتبار شمردن ضوابط و عرف‌ها و نهادهاي قانوني

۳ - نفي چشم‌انتظاري از نهادهاي حاضر در جمهوري اسلامي (وجه سلبي) و تكيه به ظرفيت‌هاي خودجوش فردي و جمعي مردمي انقلاب (وجه ايجابي) براي پيش بردن گفتمان انقلاب اسلامي.

از يك طرف رويه و نظرگاه رهبري در يك دوره طولاني از اول انقلاب تا كنون به وضوح نشان مي‌دهد كه دو تفسير اول، مردود است. مثلا محكوميت حمله دانشجويان به سفارت انگليس و عربستان علي‌رغم اينكه بخشي از نيروهاي مذهبي آن را انجام داده بودند يا محكوميت حركت اعتراضي به سيد حسن خميني در ۱۴ خرداد ۸۹ و نيز حركت تندي كه نسبت به لاريجاني در ۲۲ بهمن يكي از سال‌ها در قم انجام شد و از اينها بالاتر، محكوميت حركت احمدي‌نژاد در مجلس (نشان دادن ويدئويي از فاضل لاريجاني و مرتضوي) با عنوان خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق، در حاليكه احمدي نژاد همچنان رئيس‌جمهور بود، از آن جمله‌اند.

همچنين از طرف ديگر، براي كساني كه مثل اينجانب در اين جلسه دانشجويي حاضر بودند و در فضاي مستقيم كل مباحث چه از طرف دانشجويان و چه در از طرف رهبري قرار داشتند، به هيچ وجه دو تفسير نخست متبادر نشد. دانشجويان به نمايندگي از تشكل‌هاي مختلف، از مجموعه نهادهاي كشور خصوصا فرهنگي، انتقاداتي داشتند كه دامنه وسيعي از سازمان تبليغات و حوزه هنري تا صداوسيما از اين طيف و نيز وزارت ارشاد و علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد از آن طيف را دربرمي‌گرفت. حتي تعريض‌هايي نسبت به سپاه و شوراي نگهبان و دستگاه قضايي و نيز برخي منصوبين رهبري نيز در كلام دانشجويان وجود داشت.

رهبري در بستر چنين بحث‌هايي، بحث خود را مطرح كردند كه براي پيش بردن گفتمان انقلاب، چشم‌انتظار نهادهاي حاضر و مورد انتقاد دانشجويان جلسه نباشيد كه دچار ناتواني يا اختلال هستند، بلكه با همان توان و ظرفيتي كه داريد، به صورت خودجوش كار را به پيش ببريد و مثلا گفتند در حوزه فرهنگ، دست‌كم ده مسئله اصلي از جمله سينما وجود دارد اما نهادي مثل وزارت ارشاد به جاي پرداختن به مسائل اصلي، خود را درگير مسائل ديگر كرده است. در واقع لب سخن رهبري؛ رفع انفعال از افراد و مجموعه‌هاي انقلابي بود كه براي پيش بردن گفتمان انقلاب، همه توقع و انتظار خود را به نهادهاي حاضر گره زده بودند.

اين انفعال البته ريشه تاريخي دارد. در جريان پيروزي انقلاب و نيز دوران پساانقلاب، به دليل ضرورت‌هاي انقلاب مثل تثبيت انديشه و ارزش‌هاي انقلابي و جلوگيري از انحراف يا پاسداري از انقلاب در برابر تهديدات داخلي و خارجي مثل جنگ و نيز شكل نگرفتن نهادهاي حاضر و يا نوپا بودن آنها، تمام ظرفيت انقلاب بر دوش همين ظرفيت‌هاي خودجوش مردمي بود كه از دل جريان حركت امام و انقلاب جوشيده بود. نهادهايي مثل جهادسازندگي در بعد محروميت‌زدايي و آياداني كشور، بسيج و سپاه در بعد دفاعي، جهاد دانشگاهي در بعد علمي و نهضت سوادآوزي در بعد بالا بردن سطح آگاهي‌هاي عمومي و... از دل همين روند خودجوش سر برآورد و ثمربخش شد.

به تدريج با شكل گرفتن نهادهاي رسمي در حوزه‌هاي گوناگون خصوصا فرهنگ، اين احساس شكل گرفت كه نيازي به انجام فعاليت‌هاي خودجوش مردمي نيست و نهادهاي مذكور كافي‌اند. نتيجتا، ركود در بدنه مردمي از يك سو و ناكارآمدي در بدنه رسمي از سوي ديگر شكل گرفت كه حاصل آن بر زمين ماندن مسائل فرهنگي و در برخي مواقع، عقب‌ماندگي‌هاي فرهنگي شد.

هركس، به دلايلي با نهادهاي رسمي حوزه فرهنگ در جمهوري اسلامي از شوراي عالي انقلاب فرهنگي تا صداوسيما تا ارشاد و... ارتباط كاري داشته باشد، به خوبي و روشني مي‌فهمد كه اين نهادها براي تأمين نيازهاي فرهنگي انقلاب، اولا يا با درجات مختلف ناكارآمدند و يا در صورت كارآمدي نسبي، متناسب با مسائل و اولويت‌هاي بر زمين مانده و نيز مسائل نوظهور و نوپديد فرهنگي زمانه ما، نيستند و ناكافي‌اند.

بنابراين نيروهاي انقلابي بايد چشم‌انداز خود را نسبت به مسائل فرهنگي تغيير اساسي بدهند. در اين تغيير اساسي، انتظارات بيش از آنكه متوجه نهادهاي رسمي باشد، بايد متوجه تك‌تك افراد باشد و هركس بيش از آن كه از صداوسيما و ارشاد و... سئوال كند كه آنها چكار كرده‌اند، از خود سئوال كند كه چه كرده است؟ بيش از آن كه سئوال كند اين نهادها چكار بايد و چه كار مي‌توانند انجام دهند، از خود بپرسد كه چكار بايد و چه كار مي‌تواند بكند؟ بيش از آنكه سئوال‌ها معطوف به اين باشد كه مؤثرترين كارها چيست، معطوف به اين باشد كه مؤثرترين كارهايي كه من مي‌توانم بكنم، چيست؟

همين الان فيلمي بر پرده سينماهاست به نام ويلايي‌ها كه مي‌خواستند به دليل ضعف فروش، از سينماها جمع كنند و حالا با منت، آن را نگهداشته‌اند. خوب؛ ديدن اين فيلم و امثال اين فيلم، به صورت فردي و جمعي، راحت‌ترين كار فرهنگي و در عين حال از مؤثرترين كارهاي فرهنگي است كه اتفاقا نياز به تخصص و تجهيزات و امكانات و... ندارد و همه و تأكيد مي‌كنم همه مي‌توانند آن را انجام بدهند و از اين مثال‌ها بسيار است.


*جامعه شناس و تحليلگر سياسي

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي در خصوص فجايع تروريستي تهران
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري