دوشنبه 05 تير 1396
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 علامه مصباح يزدي:
 اصلح در نظام اسلامي كسي است كه دين شناسي عادل، مديري مدبر، و دشمن‌شناسي شجاع باشد
تاريخ  :  1396/02/01
 رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در سي و سومين نشست انجمن فارغ التحصيلان اين مؤسسه با موضوع «انتخاب اصلح: شاخص‌ها، مراتب، و اولويت‌ها»، با طرح اين سئوالات كه چرا بايد در انتخابات شركت كنيم، چرا بايد اصلح را انتخاب كنيم، اصلح كيست و شرايط اصلح چيست، اظهار داشت: قريحه عقلايي اقتضا مي‌كند كه انسان در هر امري كه مقابل چند گزينه قرار مي‌گيرد و مي‌تواند يكي را اختيار كند، سعي كند بهترين گزينه را انتخاب كند، و مقتضاي عقل آدمي نيز انتخاب بهترين است.


عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين كه اهميت اين انتخاب بسته به كار و نتايج مورد نظر، بيشتر مي‌شود، اظهار داشت: لذا درصورت انتخاب غيراصلح، هم مخالف مقتضاي عقل عمل كرده‌ايم، هم سبب بهره نبردن (و چه بسا ضرر به) خود شده‌ايم، و هم اگر به واسطه انتخاب ما ديگران هم ضرر كنند، مسئوليم.

وي با اشاره به انتخابات و مطرح شدن مسأله اصلح و صالح مقبول از جانب برخي فعالان سياسي، اظهار داشت: هم قريحه عقلايي و هم دليل عقلي ايجاب مي‌كند كه بهترين را انتخاب كنيم؛ چرا كه در غير اين صورت ضررهايي به خود و جامعه و دينمان مي‌زنيم؛ البته حتي در آنجايي كه به اصلح رأي مي‌دهيم، نمي توان صد در صد نتيجه دلخواه را انتظار داشت؛ چرا كه شايد اشتباه كنيم؛ شايد آن فرد بعدها تغيير رويه دهد، يا شايد اكثريت مردم فرد ديگري را انتخاب كنند.

وي با اشاره به دليل لزوم شركت در انتخابات اظهار داشت: اگر شركت در انتخابات صرفا يك حق باشد، شركت نكردن امري مذموم نيست، زيرا حقي است كه عرفاً، قانوناً يا شرعا به فرد داده شده است و او نمي‌خواهد از آن استفاده كند؛ اما اگرشركت در انتخابات تكليف باشد، وجوب پيدا مي‌كند؛ اما اين كه حق است يا تكليف مسأله اي جدي است كه علما بايد با تحقيق و تبيين علمي پاسخ روشني به آن بدهند.

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به ضرورت وجود حكومت براي استيفاي مصالح جامعه، ادامه داد: گاه خداوند حاكمي را تعيين مي‌فرمايد، همان‌گونه كه ما اعتقاد داريم خداوند متعال برخي پيامبران مانند حضرت داوود و پيامبر اسلام (ص)، و نيز امامان معصوم (ع) را تعيين كرده و تبعيت از ايشان را بر مردم واجب كرده است. اما در غير اين موارد، چه بايد كرد؟ تئوري ولايت فقيه مي‌گويد: خداوند براي شرايط غيبت، اوصافي را تعيين كرده است كه شخص متصف به آن شرايط بايد حكومت را به دست بگيرد، كه در واقع تعيين نوعي است و نه تعيين شخصي.

وي ادامه داد: كساني كه ولايت فقيه را قبول ندارند، معتقدند خدا در اين شرايط با مردم قهر كرده و آنها را به خودشان واگذاشته است! ولي حكمت الهي در آفرينش انسان و برقراري نظام عالم، نشان مي‌دهد كه خداوند قهر نمي‌كند، و مردم را به خودشان وانگذاشته است؛ بلكه روشي جايگزين را براي تعيين حاكم تعيين كرده است؛ به عبارت بهتر، خداوند در زماني كه دسترسي به معصوم نيست، شبيه ترين افراد به معصوم را به عنوان ولي و حاكم قرار داده است.

وي با اشاره به اين كه يكي از ادله ولايت فقيه گفت: از طرفي حكومت لازم است و علم داريم كه خداوند راضي نيست قانون اسلام روي زمين بماند، و از سوي ديگر، شخص ايده‌آل (معصوم ) در دسترس نيست؛ بنابراين عقل حكم مي‌كند كه بايد به شبيه ترين افراد به گزينة ايده‌آل مراجعه كرد.

عضو جامعه مدرسين با اشاره به را‌ه‌هاي ممكن براي تشخيص ويژگي‌هاي لازم براي حاكم، مراجعه به روايات مربوط را يكي از اين راه‌ها دانست، و ضمن اشاره به اشكالات و پاسخ‌هاي مربوط، آن را مخالف سبك و روش اصوليون دانست كه بيشترين تكيه را بر ادله عقلي دارند.

وي روش ديگر را تحليل عقلي مسأله حكومت و اهداف حكومت در اسلام دانست، تا از اين طريق شرايط حاكمي كه بتواند اين اهداف را بهتر برآورده كند، شناخته شود؛ و ادامه داد: در اين زمينه هم مانند همه امور عقلايي بايد به متخصص و خبره در اين زمينه رجوع كرد تا بهترين فرد – يعني اصلح – را شناسايي و معرفي كنند.

وي با اشاره به ملاكي كه بايد براي اصلح در نظر گرفت، ادامه داد: طبيعي است كه ملاك اصلح براي هر كسي مي‌تواند متفاوت باشد؛ كسي كه بيمار باشد، اصلح را كسي مي‌داند كه بهتر به وضع درمان برسد، و كسي كه دغدغه امور نظامي را دارد اصلح را فردي مي‌داند كه امور نظامي را سروسامان بهتري بدهد.

اين متفكر و فيلسوف اسلامي ادامه داد: مهم ترين هدف حكومت از نگاه عقلا (و حتي بدبين‌ترين فيلسوفان اجتماعي)، تأمين نظم داخلي و امنيت خارجي است؛ لذا حاكم بايد قدرتي باشد كه از وي حساب ببرند. البته امروزه بهداشت و تأمين رفاه را هم جزء اهداف حكومت مي‌دانند؛ كه همه آنها به اين نكته برمي‌گردد كه هدف از حكومت اين است كه مردم بتوانند در اين دنيا راحت زندگي كنند و پيشرفت كنند.

آيت الله مصباح با اشاره به نگاه دين به زندگي دنيا كه آن را صرفاً‌ مقدمه زندگي حقيقي ابدي مي‌داند، افزود: هدف دين از حكومت، علاوه بر امنيت و رفاه مادي، تأمين رشد معنوي انسان‌ها درسايه ارتباط با خداست،‌ و به همين دليل، حاكم اصلح كسي است كه دين شناس باشد، تا بتواند علاوه بر امنيت مالي، جاني و رفاه مردم، امكان رشد الهي آنها را فراهم كند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ضمن تأكيد بر مشكل يافتن فردي كه در همه اين امور تخصصي بهترين و سرآمد ديگران باشد، لزوم اولويت‌بندي شرايط حاكم را يادآور شد و ادامه داد: چند شرط اساسي بايد در حاكم وجود داشته باشد كه نبود آن ها سبب ايجاد خلأ اساسي در اركان و اهداف حكومت مي‌شود،‌ و آنها عبارت‌اند از: دين‌شناسي، مديريت، و دشمن شناسي؛ و بدون يكي از اين سه شرط اساسي، حكومت به اهداف اصلي مورد نظر اسلام نمي‌رسد.

علامه مصباح ادامه داد: بوده‌اند فقيهاني كه در فقه بسيار متبحر بوده‌اند، اما به خاطر عدم شناخت جامعه و دشمن و ساده لوحي، به وسيله‌اي در دست دشمنان اسلام تبديل شدند. پس اين سه ملاك يعني شناخت دين، مديريت، و شناخت دشمن، مهم ترين ملاك ها براي فرد اصلح در نظام اسلامي است.

 1  
متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي در خصوص فجايع تروريستي تهران
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري