شنبه 28 مرداد 1396
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 مرامنامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي
تاريخ  :  1392/11/10


بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، و صلّی الله علی محمد و آل محمد، لاسیما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین له الفداء

 

مرامنامه جبهه پایداری انقلاب اسلامي

إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ[1]



مقدمه

خداوند متعال انسان را در این جهان مادی آفرید تا که با اختیار خود[2] از راه بندگی او[3] به حیات طیبه در این جهان[4] و حیات جاویدان در جوار رحمت و قرب الهی، که حیات واقعی است[5] نائل آید. در مصاف حق و باطل[6] که وسیله ای برای امتحان انسان هاست[7]، خدای متعال وعده رستگاری و بشارتِ نیل به وعده های خویش را تنها به بندگان خود و پایداران جبهه حق داده است[8].

رسول گرامی اسلام و جانشینان معصوم وی، که سلام و رحمت خداوند بر همه آن ها باد، در زمان حضور، رهبران جامعه بشری هستند[9] و در زمان غیبتِ امام معصوم، ولیّ فقیه جانشین وی و رهبر و حاکم اسلامی و واجب الاطاعه است[10]. پیروزی انقلاب اسلامی، علیرغم توطئه‌هاي استكبار جهاني، به رهبري امام خميني (ره)، و برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیز رهبری امام خامنه ای (دام ظله) پس از امام راحل (ره)، زمینه را برای تشکیل دولت اسلامی، جامعه اسلامی و سرانجام تمدن اسلامی فراهم کرده است. در این میان در کنار قوای سه گانه و نهاد های رسمی نظام، تشکل های سیاسیِِِِِِ برگرفته از آموزه های اسلامی نقش تعیین کننده ای در سرنوشت جامعه دارند. در حقیقت صلاح و سداد جامعه اسلامی ما در گرو مدیران صالح و کارآمد، از هر نوع و در هر سطح، و برآمده از این گونه تشکل های مردمی است. مدیرانی که به دلیل اهداف بلند الهی و برخورداری از درجه بالای بصیرت[11] و تقوا از یک سو و تلاش و پاکدامنی و کارآمدی از سوی دیگر یار و مددکار رهبر مسلمین هستند[12]. خداوند به مؤمنان صالح از امت اسلام وعده پیروزی و جانشینی خدا بر روی زمین[13] با هدف برقراری امنیت[14]، بندگی خالص خدا بدور از هرگونه شرک[15] و عمل به احکام نورانی اسلام[16] داده است. بنا بر این، هدف از حکومت اسلامی برقراری حاکمیت صالحان برروی زمین، برقراری امنیت، بندگی خدا و پیاده کردن احکام اسلام است و هدف از تشکل های اسلامی کمک به اهداف یاد شده و روش آن دعوت به نیکی، امر به معروف و نهی از منکر[17] و نیز تعاون و یاری در نیکی و تقوا[18] است.

گو این که تقوای فردی در کار های سیاسی لازم است، ولی کافی نیست و بدون شک دستیابی به حاکمیت الهی با آن حاصل نمی شود. پس باید فعالیت سیاسی به شکل جمعی انجام شود[19] . گرچه این مهم به رهبری امام راحل (ره) و امام خامنه حاصل آمده اما مشکلاتی بر سر راه است که فعالیت های جمعی را به مخاطره می اندازد. یکی از آن مشکلات، گرایش به تحزب به معنای غربی[20] و اعتقاد و عمل به ارزش ها و روش های بیگانگان است. جبهه پايداري انقلاب اسلامی درصدد گرفتن قدرت در چنگ خود نيست و در واقع نمي خواهد با زد و بند های سیاسی و به هر قيمتي افراد منتسب به خود را بر سر كار آورد. این جبهه معتقد است در فعاليت هاي سياسي باید به اصول انقلاب و ديدگاه اسلام توجه شود؛ به همین جهت، پرداختن به جنبه فرهنگی کار سیاسی، تبیین شاخص های تشکل اسلامی و ارائه نمونه عملی آن و تربیت مدیران سیاسی طراز اسلام را از مهم ترین تکالیف سیاسی خود می داند.

هدف از تشکیل جبهه پایداری انقلاب اسلامی بوجود آوردن تشکلی اسلامي، فرهنگي، انقلابي، ولايي و گفتماني است تا در جهت حاكميت صالحين تلاش كند[21] و با برخورداری از ویژگی های یک تشکل اسلامی بتواند با پرداختن به تربیت و روی کار آوردن مدیران سیاسی صالح و کارآمد به بالندگی جامعه اسلامی مدد رساند. بدین ترتیب، زمینه تحقق اهداف الهی در ابعاد مختلف فراهم آمده و در نتیجه ضمن حرکت آحاد جامعه به سوی سعادت مادی و معنوی در دنیا و آخرت، زمینه حکومت عدالت گستر جهان، حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فراهم گردد.

1. اهداف و راهبردها

جبهه پایداری انقلاب اسلامی، بر اساس آموزه های اسلام ناب محمدی و فرمایشات و مطالبات مقام ولایت فقیه، فعالیت های سیاسی اجتماعی خود را سامان خواهد داد. نظارت شورای فقهاء نیز آینده این تشكل سياسي الهی را ضمانت خواهد کرد. این جبهه تلاش می کند روح فرهنگ اسلامی را در کالبد فعالیت های سیاسی خود بدمد؛ از این رو برای طی این مسیر اولین گام مهم را پرداختن به خودسازی و تمرین تقوا و حرکت به سوی ارزش های اصیل اخلاق در همه سطوح می داند.جبهه پایداری انقلاب اسلامی در مسیر تشکیل جامعه اسلامی و در نهایت تمدن سازی اسلامی، ضمن مبارزه با منحرفانی که روی زمین فساد می کنند، در صدد تبیین و تقویت جنبه های فرهنگی کار سیاسی در جامعه، ارائه الگوی عملی در این زمینه، پرداختن به تربیت نیروهای صالح و کارآمد از همه اقشار مردم برای مدیریت های اجتماعی سیاسی کشور و حمایت از چهره هایی است که با این اهداف و شاخص ها قرابت بیشتری داشته باشند. همچنین در حوزه های تعلیم و تربیت، دانش و فناوري، فرهنگي ـ اجتماعي، حقوقي‌ ـ ‌قضايي، اقتصادي، بهداشت رفاه و تأمین اجتماعی، سياسي ـ امنيتي، و اداري ـ مديريتي، اهداف و راهبردهای زیر به منظور دستیابی همه جانبه به اهداف جامعه اسلامی را مورد تأکید قرار می دهد:

1.1 تعلیم و تربیت

به منظور دستیابی به هدف نهايي تعليم و تربيت اسلامي که چيزي جز قرب اختياري به خداوند متعال نيست و نیز هدف‌هاي مياني تعلیم و تربيت یعنی ارتقای سطح دانش و بينش و تفکر و خلاقيت افراد، دستيابي به فضيلت‌ها و مکارم اخلاقي و مهارت‌هاي زندگي، رشد همه‌جانبه و متوازن استعدادهاي آدمي در عرصه‌هاي مختلف ارتباط با خدا و همنوعان و طبيعت وبرخورداری جامعه از انسان تربیت یافته در این نظام؛ به عنوان فردی مؤمن، آگاه و پرهیزگار، در جستجوی ثواب و کار صواب، گناه گریز، دارای روحیه انقلابی، ظلم ستیز و استکبار ستیز، با محبت و مهربان به همنوعان، حامی مظلومان، دارای حضور مؤثر و سازنده در زندگی اجتماعی، راهبردهای زیر مورد تأکید می باشد:
1.1.1 تربيت الهی توحيدي؛
1.1.2 فضاسازي معنوي و تقویت اخلاق اسلامی؛
1.1.3 تقویت روحیه پاکدستی، حلال خوری، ورع و پرهیز از گناه فردی و جمعی بویژه مال حرام و رانت خواری؛
1.1.4 تربيت پيشگيرانه؛
1.1.5 تأکيد بر تعلیم و تربیت در کودکي، نوجوانی و جوانی؛
1.1.6 مشارکت همگاني در تعلیم و تربیت؛
1.1.7 تأکيد بر نقش تربيتي خانواده؛
1.1.8 استفاده از ظرفيت‌هاي تربيتي نهادهاي ديني؛
1.1.9 افزايش خودباوري؛
1.1.10 تقويت هويت اسلامي ـ ايراني.

1.2 فرهنگي ـ اجتماعي

برای دستیابی به هدف‌هاي فرهنگي ـ اجتماعي نظام اسلامی یعنی ژرفابخشي به ايمان و معرفت‌ و بصيرت‌ ديني‌ افراد جامعه، نهادينه کردن فضيلت‌هاي اخلاقي، انطباق الگوهاي رفتاري جامعه با ارزش‌هاي اسلامي، و تحقق عدالت اجتماعي راهبردهای زیر مورد تأکید است:
1.2.1 ترویج و محوریت بخشی به توحيد الهی در جامعه اسلامي؛
1.2.2 گسترش گفتمان عدالت خواهي، ظلم ستيزي، و استقلال طلبي؛
1.2.3 گسترش اخلاق اسلامی در روابط اجتماعي؛
1.2.4 جامعه‌پذيري بر پايه باورها و ارزش‌هاي اسلامي؛
1.2.5 نقد سبک زندگی غربی واحیاء و ارائه سبک زندگی اسلامی و الگودهی مناسب با پرهیز از سکولاریزه کردن جامعه و تقلید کورکورانه از غرب؛
1.2.6 مهجوريت زدايي و پيرايش فرهنگ ديني از انحرافات، خرافات و سنن غلط؛
1.2.7 ترويج امر به معروف و نهي از منكر؛
1.2.8 جريان‌سازي فرهنگي و مبارزه با تهاجم و شبیخون فرهنگي؛
1.2.9 استوارسازي نهاد خانواده بر مبنای راهبردهای اسلام؛
1.2.10 تقويت جايگاه زن و نقش مادری؛
1.2.11 توجه ويژه به جوانان در امور اجتماعي؛
1.2.12 تأکيد بر نقش محوری مساجد؛
1.2.13 استفاده موثر از رسانه‌ در تبليغ فرهنگ اسلامي؛
1.2.14 طرح و ترویج هنر اسلامی و مقابله با هنر مبتذل؛
1.2.15 ترویج سبک معماری اسلامی؛
1.2.16 وحدت بر محور دين و ارزشهای آن؛
1.2.17 پيشگيري از آسيب‌ های فرهنگی در عقاید و ارزش های اسلامی؛
1.2.18 ارتقای بهداشت جسمي و رواني و ایجاد روحیه سرزندگی و کار و تلاش؛
1.2.19 ترويج و تقويت فرهنگ خلاقيت و نوآوري؛
1.2.20 ترویج و تقویت فرهنگ خدمت به اسلام و جامعه اسلامی.

1.3 دانش و فناوري

در دستیابی به توليد و توسعه دانش و فن‌آوري بر پايه آموزه‌هاي اسلامي، سامان‌دهي علوم اسلامي بویژه علوم انسانی، رفع نيازهاي مادي و معنوي جامعه، اوج‌بخشي به کيفيت زندگي همراه با حفظ كرامت انساني و اخلاق اسلامي، و دستيابي به مرجعيت علمي در جهان، راهبردهای زیر مورد تأکید است: 1.3.1 ارائه نظريه‌هاي اسلامي بویژه در علوم انسانی؛
1.3.2 فعال سازی حوزه های علمیه در فرایند اسلامی سازی علوم انسانی با همکاری و همراهی دانشگاه ها؛
1.3.3 احیاء و بهره‌گيري از ميراث علمی؛
1.3.4 افزایش دانش محوری و ايجاد فضاي علمي مجاهدانه و سالم؛
1.3.5 حمايت از نخبگان و نوآوران به منظور باروری خلاقیت ها، ابتکارات و کنجکاوی ها؛
1.3.6 تعامل پويا با مراکز علمي جهان، بویژه جهان اسلام، در تولید و توسعه جهانی علم و فناوری؛
1.3.7 روحیه پژوهش و شناخت خلقت و آیات الهی در افق ها و جان ها[22]؛
1.3.8 کشف، نوآوری و بهره گیری از جهان خلقت در راستای تأمین نیازها و تسهیل زندگی،
1.3.9 هماهنگ سازی علم و فن‌آوري با نيازهاي جامعه و تجاري‌سازي آن؛
1.3.10 تخصص و جهت دهی آن به سوی ارزش های الهی.

1.4 حقوقي‌ ـ ‌قضايي

به منظور راهبري انسان به سوي حيات طيبه و سعادت جاودانه و برقراری نظم و برپایی عدالت اسلامي از مسیر اجرای احکام و رعایت حقوق اسلامي براي فرد و جامعه، لازم است راهبردهای زیر باید تعقیب دنبال شود:
1.4.1 انطباق نظام حقوقي با شريعت مقدس اسلام؛
1.4.2 جذب، بکارگیری و تربیت قضات عادل، مجتهد و کارآمد؛
1.4.3 پاسداري از آزادي‌هاي مشروع؛
1.4.4 صیانت از حقوق اقلیت های به رسمیت شناخته شده دینی و مذهبی؛
1.4.5 توسعه عدالت قضایی بدون توجه به فقر و ثروت، جنسیت و قومیت؛
1.4.6 پالايش و شفاف و ساده سازی قانون؛
1.4.7 تکمیل و جامع سازي قوانين؛
1.4.8 رفع نارسایی ها و مسدود کردن راه گریز و سؤ استفاده از قانون؛
1.4.9 رفع تناقضات و بی عدالتی های مبتنی بر قانون جاری؛
1.4.10 رويكرد اخلاقي،‌تربيتي و پيشگيرانه در تدوین قوانین.

1.5 اقتصادي

بر پايه آموزه‌هاي اسلامي، اقتصاد هدف نيست، بلکه ابزاري براي پيش بردن انسان در مسير کمال و سعادت است. در این راستا تعقیب تعالی معنوی درکنار پيشرفت مادی، کسب استقلال اقتصادي و تأمین عدالت اقتصادي از مسیر راهبردهای زیر مورد تأکید است:
1.5.1 ترویج و توسعه اقتصاد حلال و طیب؛
1.5.2 احترام به حق مالکیت؛
1.5.3 تلاش و برنامه ریزی در جهت رشد توليد و سرمايه‌گذاري؛
1.5.4 توليد دانش و فن‌آوري و ارتقای سرمايه انساني؛
1.5.5 فراهم آوردن زمينه اشتغال، رفع بیکاری و مبارزه با آن؛
1.5.6 تقويت انگيزه‌هاي معنوي در فعالیت های اقتصادی؛
1.5.7 تشويق صرفه‌جويي و پرهیز از اسراف و تبذیر؛
1.5.8 ترويج سنت‌هاي حسنه اقتصادی اسلام؛
1.5.9 برآوردن نيازهاي اساسي جامعه به ویژه مسکن؛
1.5.10 تأمين‏ و تکافل اجتماعي؛
1.5.11 توزيع متوازن درآمد و ثروت؛
1.5.12 مبارزه با مفاسد اقتصادی به ویژه پول شویی، رانت و ویژه خواری؛
1.5.13 حذف ربا و تحول در نظام مالي؛
1.5.14 تقويت بازار و ایجاد رقابت سالم به همراه کاستن از دخالت دولت؛
1.5.15 شناسایی فرآیندهای تکاثر و یافتن راهکارهایی برای گردش سالم و متوازن ثروت در همه طبقات جامعه؛
1.5.16 استفاده بهینه از معادن و انفال؛
1.5.17 بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته برای بالا بردن ارزش افزوده تولیدات؛
1.5.18 استفاده از روش های نوین کشاورزی؛
1.5.19 یکسان سازی خدمات در شهر و روستا به منظور ایجاد توازن جمعیتی؛
1.5.20 برنامه ریزی در جهت تولید انرژی پاک؛
1.5.21 موازنه صادرات و واردات درجهت حمایت از تولیدات داخلی با تأکید بر کیفیت؛
1.5.22 تسهیل تجارت داخلی وخارجی؛
1.5.23 اتکاء به توانمندی درونی و کاهش وابستگی؛
1.5.24 تلاش و برنامه ریزی برای بهبود معیشت عمومی؛
1.5.25 افزایش تولید ثروت و در آمد ملی بیشتر؛
1.5.26 باز کردن زنجیر وابستگی به نفت از دست و پای اقتصاد؛
1.5.27 ایجاد شفافیت اقتصادی از راه ایجاد بانک جامع اطلاعات اقتصادی؛
1.5.28 اولویت بخشی به صنایع مادر در بخش صنعت.

1.6 سياسي ـ امنيتي

بر پايه آموزه‌هاي اسلامي، حکومت از آن خداست و حاکم اسلامی ،یعنی مقام ولایت فقیه، به نیابت از امام معصوم و خلیفه الهی بر جامعه حکومت می کند. با توجه به هدف از حکومت که برقراری عدالت و عمل به احکام الهی به شکل جامع است، راهبردهای زیر برای تحقق اهداف حکومت اسلامی ضروری می باشد:
1.6.1 تجلی بخشی به حاکمیت توحیدی الهی در حوزه سیاست؛
1.6.2 افزودن کارآمدي نظام اسلامی درهمه عرصه ها به ویژه سیاست و امنیت؛
1.6.3 تقویت شايسته‌سالاري و کارگزاري صالحان؛
1.6.4 افزايش مشاركت مردمي در جهت حراست از اقتدار سیاسی؛
1.6.5 تقويت نظام شورايي هم زمان با حفظ یک پارچگی ملی؛
1.6.6 تقويت كارآيي جريان‌هاي سياسي؛
1.6.7 ارتقاي بصيرت سياسي همگان، به‌ويژه خواص و نخبگان؛
1.6.8 تحكيم وحدت مسلمانان در سطح ملی و جهانی؛
1.6.9 تبليغ آموزه‌هاي اسلامي در گستره جهان؛
1.6.10 تلاش برای حفظ استقلال و دستیابی به خود کفایی.
1.6.11 اتخاذ ديپلماسي فعال در سياست خارجي؛
1.6.12 حمايت از حركت‌ها و جنبش‌هاي حق‌طلبانه بویژه جبهه مقاومت جهانی؛
1.6.13 ارتقاي توان دفاعي ـ امنيتي؛
1.6.14 گسترش نظم و امنيت عمومي؛
1.6.15 تقويت انسجام و همبستگي ملي و روحيه بسيجي؛
1.6.16 تأمین و بالابردن توان بازدارندگی کشور؛
1.6.17 پاسداری از حاکمیت اسلامی همراه با تأمین آزادی های مشروع؛
1.6.18 از بین بردن زمینه های آسیب پذیری امنیتی و سیاسی؛
1.6.19 تلاش برای معرفی و جهانی سازی قدر و منزلت ولایت فقیه و حاکمیت الهی آن؛
1.6.20 توجه به مردم سالاری دینی.

1.7 اداري ـ مديريتي

در مسير دستيابي به پيوند و همبستگي تحول‌گرا، پويا، و تعالي‌بخش ميان ساحت‌ها و حوزه‌هاي مختلف نظام و اداره آن‌ها در عين كارآمدي، اثربخشي، صحت‌پذيري، و بيداد‌ستيزي، براي دستيابي به حيات طيبه و سعادت جاودان، بر راهبردهاي اساسي زير پافشاری می شود:
1.7.1 فراهم نمودن امکان چرخشی مدیریتی و جلوگیری از تشکیل حلقه های مدیریتی بسته؛
1.7.2 ایجاد زیرساخت نظام مدیریتی کارآمد و استفاده از فناوری های جدید در ارتقاء مدیریتی؛
1.7.3 توانمند سازی و فرصت دهی به جوانان جهت ایفای نقش در مدیریت کلان؛
1.7.4 تکریم ارزش های اسلامی مردم؛
1.7.5 پرورش مدیران صالح و سپردن امور به صالحان؛
1.7.6 تبعيت از مديريت رحماني، ولايي و هدايت‌گر؛
1.7.7 آينده پردازي براي دستيابي به جامعه مهدوي؛
1.7.8 هدايت‌گري و توانمند‌سازي مديريتي؛
1.7.9 مديريت دانش‌بنيان بر اساس عقل و وحی؛
1.7.10 تكيه بر توانايي‌هاي داخلي با توكل بر خداوند و اعتماد به نفس؛
1.7.11 پاسداري از كرامت و عزت نفس كارگزاران؛
1.7.12 مهرورزي، آسان‌گيري، و خدمت بي‌منت به مردم؛
1.7.13 شفافيت و پاسخگويی؛
1.7.14 شايسته سالاري؛
1.7.15 زمينه‌سازي براي مشاركت آگاهانه مردم؛
1.7.16 ترجيح مصالح و خشنودي همگاني بر مصالح و خشنودی خواص؛
1.7.17 اهتمام به حقوق و رسیدگی به محرومان؛
1.7.18 نظارت و ارزيابي اصلاح‌گرانه.

2 . اصول

2.1 اصل اخلاص با خدای متعال

خالص نمودن عمل برای خدا از اصول خدشه ناپذیری است که چون روحی به کالبد فعالیت ها دمیده می شود. کار برای خدا شاخصه انسان های با ایمان و پایدار در راه خداست. در صورت اخلاص ، اقدامات به نتیجه مطلوب می رسند و جبهه از آسیب ها بویژه اختلافات ناشی از هواهای نفسانی حفظ می شود. در نتیجه از هدایت[23] و یاری خداوند متعال و ثبات قدم در طی طریق[24] بهره مند خواهد شد.

2.2 اصل عمل به تکلیف بر اساس حجت شرعی

جبهه پایداری به عنوان نقطه اصلي اختلاف یک تشکل اسلامي با حزب غربي بر عمل به تکلیف بر پایه ی حجت شرعي در همه امور تأکید می کند. بر همین اساس، عمل به تکلیف الهی بر هر امر دیگری مقدم است و همه کارها و اقدامات در چارچوب عمل به تکلیف بر اساس حجت شرعی انجام می گیرد. اعضای محترم شورای فقهاء که رکن محوری جبهه محسوب می شوند تضمین کننده عمل به این اصل می باشند.

2.3 اصل اطاعت از ولیّ فقیه

اطاعت از ولیّ فقیه، که توسط مجلس خبرگان رهبری مورد تأیید قرار می گیرد و حکم او بر همه حتی بر مجتهدین نیز نافذ است، در رأس امور قرار دارد. اطاعت از ولیّ فقیه زمان که اینک در امام خامنه ای (مدّ ظلّه العالی) تجلّی یافته از اصول تغییرناپذیر جبهه پایداری است، و احکام، سخنان و رهنمودهای ایشان به عنوان حجت شرعی و عقلی مورد توجه قرار گرفته و از آن تبعیت می شود.

2.4 اصل قانون گرایی

التزام به قانون اساسي و سایر قوانین جمهوری اسلامی ایران از اصول مسلم جبهه پایداری انقلاب اسلامی و اعضاء وابسته به آن است. بر این اساس، طرح ها، برنامه ها و ساير اقداماتي كه در مرامنامه پيش بيني شده بر اساس قوانین و مقررات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مرحله اجراء در خواهد آمد.

2.5 اصل صداقت و پرهیز از دورویی

صداقت با مردم و نیز یاران و دست اندر کاران جبهه، از اصول مسلم و مورد تأکید است. صداقت در بیان حقایق و در میان گذاشتن مشکلات و راه حل ها با مردم از سالم ترین و تأثیرگذارترین شیوه هاست. همچنین، شیوه های پنهان کارانه برای پیشبرد نظرات و اهداف خاص محکوم است و نظرات، صادقانه در جمع مطرح می شود و در صورت اختلاف، تکیه به رأی اکثریت ملاک تصمیم سازی ها خواهد بود.<

2.6 اصل مشورت و مراجعه به آراء

بر اساس آیات قرآن کریم از جمله: "وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ.[25]" و نیز: "وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ[26]." ، در جامعه مؤمنین، تصميم گیری های جمعی لازم است با همفکری و مشورت انجام شود. مشورت ممکن است در يک یا چند سطح انجام گيرد. در درجه اول تلاش می شود کارها با اجماع انجام شود. بدین ترتیب، بيان نظرات به منظور توجه دادن و دست یابی جمعی به حق، بدون توقع پذیرش از سوی همه، انجام می گیرد و در نهایت رأی اکثریت ملاک عمل خواهد بود.

2.7 اصل التزام به تصمیم جمعی

التزام به تصمیم های جمعی از اصول جبهه پایداری است. البته معنای این اصل عمل بر خلاف تکلیف و وظیفه شرعی نیست. عمل به تشخیص شرعی، در حالی که مخالف با طرح و رفتار جمع باشد، نباید به رفتار و تصمیم جمعی صدمه وارد کند و به همین دلیل لازم است تصمیم های فردی مخالف با جمع، رسانه ای نشود و در حد تشخیص و عمل شخصی باقی بماند.

2.8 اصل تعاون و همکاری در امور

بر اساس آیه شریفه "وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى،[27]" لازم است کارهای خیر و مصادیق تقوا با استفاده از اصل همکاری و تعاون صورت گیرد. ما با همه گروه ها بر اساس مشتركات تعامل خواهیم داشت، و خط قرمز هاي ما را امر به معروف و نهي از منكر رقم مي زند.

2.9 اصل خود سازی

خود سازی به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر در رفتار و تعاملات مورد توجه دائمی است. خود سازی، به منظورخالص کردن کارها برای خدا، رعایت و تقویت تقوا و پرهیزگاری، کنترل خود در عدم تحميل و پافشاری روی نظرات شخصی، و رعایت احترام متقابل و عدم تخریب، خدمت بدون منت، ساده زیستی، فداکاری و ایثارگری، محبت و مهربانی از ارزش های اسلامی به شمار می آید. پرداختن به خودسازی طی برنامه ای مداوم از اصول جبهه پایداری می باشد.

3 . خط مشی ها

3.1 حرکت در صراط مستقیم بندگی

راه اصلی جبهه پایداری عمل به اسلام اصیل و ناب، و حرکت در صراط مستقیم بندگی خدای متعال است. براین اساس، عمل به احکام الهی در جامعه بهترین راه رسیدن به اهداف می باشد و توجه به تکلیف شرعی بویژه در قالب فعالیت های سیاسی از خط مشی های اساسی جبهه پایداری انقلاب اسلامی است.

3.2 عقلانیت، معنویت، عدالت حول محور ولایت

این خط مشی اقتضاء می کند عقلانیت، که در همه امور عقل و منطق را بر هر چیز دیگر ترجیح دهیم؛ و معنویت، که روح توجه به دین را در عمل تضمین می نماید و عدالت، در جامعه و تمدن اسلامی به عنوان پیشنیاز برقراری عدالت فراگیر جهانی امام عصر مهدی موعود (عجّل الله تعالی له الفرج) حول محور ولایت شکل می گیرند و محور قرار دادن ولیّ فقیه زمان ضامن اجرای هر سه این امور می باشد. بنا بر این جبهه پایداری انقلاب اسلامی عقلانیت توأم با معنویت به منظور رسیدن به عدالت حول محور ولایت فقیه را از خط مشی های اصلی خود می داند.

4 . این مرامنامه

4 . این مرامنامه مشتمل بر یک مقدمه و چهار ماده و یکصد و سی و چهار بند و یک تبصره در تاریخ 1392/11/10 در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی به تصویب رسید.

تبصره: هرگونه تغييري در مفاد این مرامنامه بايد به كميسيون موضوع ماده 10 اعلام، و توسط آن مورد رسيدگي قرار گيرد .

وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

 

[1] الأحقاف (46)، آیه 13.

[2]"لِمَنْ شَاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ" التكوير (81)، آیه 28 .

[3] "وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ" يس (36)، آیه 61.

[4] "مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ" النحل (16)، آیه 97؛ "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ " الأنفال (8)، آیه 24.

[5] "وَإِنَّ الدَّارَ الْآَخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ" العنكبوت (29)، آیه 64.

[6] "كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ" الرعد (13)، آیه 17.

[7] "وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ" الأنبياء (21)، آیه 35.

[8] "إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ" فصلت (41)، آیه 30.

[9] "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ" النساء (4) آیه 59.

[10] "و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا، فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله." الحر العاملی، وسائل الشیعة، ج 27، باب 16، ص 140، به نقل از صدوق، اکمال الدین و اتمام النعمة.

[11] "قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ" يوسف (12) آیه 108.

[12] "ولكن أعينوني بورع واجتهاد ، وعفة وسداد" امام علی (علیه السلام)، نهج البلاغه، نامه 45.

[13] "وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ" النور (24) آیه 55.

[14] "وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا" النور (24) آیه 55.

[15] " يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا" النور (24) آیه 55.

[16] "وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ" النور (24) آیه 55.

[17] "وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ" آل عمران (3) آیه 104.

[18] "وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى" المائدة (5) آیه 2.

[19] "وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ" آل عمران (3) آیه 104"لازم است گروهی هم هدف دعوت به خیر کنند" که اشاره به لزوم تشکل است.

[20] غربی در اصطلاح عام آن شامل کشورهای بیگانه، چه شرقی و چه غربی، می شود.

[21] "فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ!" هود (11)، آیه 112.

[22] "سَنُرِيهِمْ آَيَاتِنَا فِي الْآَفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ؟" فصلت (41)، آیه 53.

[23] "وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ." العنكبوت (29)، آیه 69.

[24] "أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ." محمد (47) آیه 7.

[25] آل عمران (3)، آیه 159.

[26] الشورى (42)، آیه 38.

[27] المائدة (5)، آیه 2.


متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي در خصوص فجايع تروريستي تهران
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري