یکشنبه 30 مهر 1396
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 تخطئه آيت‌الله مصباح به دليل تكرار موضع امام خميني(ره)
تاريخ  :  1395/11/23
تحليلگر :
مترجم :
 در ابتدا بايد از فعّالان رسانه‌اي جريان فتنه بپرسيم كه چرا به جاي هوچي‌گري و عوام‌فريبي، «يك روايت» از حضرات معصومين – عليهم السلام – نقل نمي‌كنيدكه دلالت بر «وجوب شرعيِ اطاعت از رأي اكثريّت مردم» داشته باشد؟! در اين صورت، سخن آيت‌الله مصباح، خود به خود «ابطال» مي‌شود و جايي براي بحث و توجيه و جدال باقي نمي‌ماند! آيا براي تخريب شخصيت آيت‌الله مصباح، اين راه ساده‌تر نيست؟!


هجمه رسانه اي و ترور شخصيت، همواره از سوي جريان اصلاحات در مورد آيت الله مصباح يزدي به عنوان عقبه تئوريك نظام و مغز متفكر جريان عقلانيت انقلابي در دستور كار بوده است؛ در اين مسير از تحريف و تقطيع سخنان، تكرار ادعاهاي تاريخيِ از اساس دروغ و حتي تمسخر و توهين بهره گرفته  اند. در اين يادداشت به دو شبهه مشهور در مورد مواضع و ديدگاههاي استاد مصباح پاسخ داده شده است.

1- اطاعت از احمدي نژاد؟!
«او [ولي فقيه،] يك رهبري دينيِ جانشينِ امام زمان(عج) است؛ اين [رييس جمهور] نماينده‌اي است كه مردم او را انتخاب كرده‌اند؛ اين دو با هم خيلي تفاوت دارند! رييس جمهور وقتي از طرف ولي فقيه نصب شد، مي‌شود عامل او؛ او نصبش مي‌كند. آن پرتو قداستي كه او دارد بر اين هم مي‌تابد. وقتي رييس جمهورِ اسلامي شد، حكمش را از رهبر ـ‌ يعني جانشين امام(ع) ‌ـ دريافت كرد، يك پرتوي از آن قداست بر اين هم مي‌تابد؛ آن وقت اطاعت از رييس جمهور و اطاعت از مجلس و ساير امور هم مي‌شود اطاعت از خدا. اما تا اين جور نشده، حساب رهبر از ديگران جداست. او ارزشش از طرف امام زمان(عج) و از طرف خداست.»

از مطالعه‌ اين سخن استاد مصباح، چند نكته روشن مي‌شود:

[يكم]. برخلاف مدعاي مخالفان، ايشان هرگز در سخنراني خود، نامي از «احمدي‌نژاد» به ميان نياورده‌اند! اين نام، نتيجه استنباط مغرضانه‌ و غيراخلاقيِ جريان فتنه از سخن استاد مصباح است.

[دوم]. از طرف ديگر، اگرچه استاد مصباح به «سِمَت رئيس جمهوري» اشاره كرده‌اند، اما ملاحظه صدر و ذيلِ بيانِ ايشان به روشني نشان مي‌دهد كه مقصود ايشان، «مطلقِ جايگاه رياست جمهوري» بوده است، و نه «رئيس جمهور خاصي»! در واقع، بحث ايشان به طور كامل، «نظري» و «معرفتي» بوده، نه «مصداقي» و «روزمره». بنابراين، حكم ايشان ناظر به «همه رؤساي جمهور»ي است كه از سوي وليّ فقيه، نصب مي‌شوند و سپس در مرحله عمل، ملزم به اطاعت از وليّ فقيه هستند، نه «يك مصداق از رئيس جمهور». هيچ قرينه‌اي وجود ندارد كه نشان دهد سخن ايشان معطوف به يك مصداق خاص است.

[سوم]. ايشان حتي فقط از سِمَت «رياست جمهوري» ياد نمي‌كنند، بلكه به «مجلس» هم اشاره مي‌نمايند، و در ادامه، تصريح مي‌كنند كه «همه نهادهاي نظام اسلامي» را اراده كرده‌اند. چرا فعّالانِ رسانه‌اي جريان فتنه، بر روي لفظ «مجلس» تمركز نكردند و نتيجه نگرفتند كه مقصود استاد مصباح اين است كه «اطاعت از رئيسِ مجلسِ وقت»، همانند «اطاعت از خدا»ست؟! و يا اين‌كه چون استاد مصباح، التزام به همه «قوانين نظام اسلامي» را در حُكم «تبعيّت از شرع» دانسته، چرا نتيجه نگرفتند كه ايشان، «اطاعت از قوانين جمهوري اسلامي» را همانند «اطاعت از قوانين الهي» شمرده است؟!

[چهارم]. اساساً استاد مصباح در مقامِ بيان و توضيحِ «منزلتِ قدسيِ وليّ فقيه» بوده است، نه «اطاعت از رئيس جمهور»، و فقط از اين جهت كه مشروعيّت وليّ فقيه به كارگزاراني كه او منصوب مي‌كند نيز «سرايت» و «تعميم» مي‌يابد، به سِمِت رئيس جمهوري نيز اشاره‌اي گذرا مي‌نمايد! پس ميان «اصل» و «فرع» بحث ايشان، خلط شده است، و آن‌گاه نتيجه‌اي از فرع بحث ايشان گرفته شده كه با اصل بحث، تناقض دارد.

[پنجم]. اگر آيت الله مصباح معتقد بوده كه «اطاعت از احمدي‌نژاد»، «اطاعت از خدا»ست؛ چند ماه پس از استقرار دولت نهم، انتقادهاي مهمي را نسبت به گفته‌ها و رويّه‌هاي شخص احمدي‌نژاد مطرح نمي‌كرد! و از جمله به ياد داريم كه ايشان نسبت به نظر احمدي‌نژاد درباره «ورود زنان به ورزشگاه»، موضع‌گيري منفي كرد، و يا به «تأكيد انحصاري احمدي‌نژاد بر مقوله عدالت»، انتقاد كرد و گفت هدف دولت اسلامي، در عدالت، خلاصه و منحصر نمي‌شود. به عبارت ديگر، «عملِ عينيِ» استاد مصباح، چنين برداشتي را از سخن ايشان، ابطال مي‌كند.

2- تخطئه آيت‌الله مصباح به دليل تكرار موضع امام خميني؛ منزلتِ غيـرقـدسيِ رأيِ مـردم
«اطاعت از خداوند، سلسله مراتبي دارد كه شامل اطاعت از خداوند، پيامبر (ص) و اولي الامر مي‌شود. همان‌گونه كه در زمان حضرت علي (ع)، اطاعت از مالك اشتر به عنوان نمايندۀ آن حضرت، در واقع اطاعت از حضرت امير (ع) و پيامبر (ص) و خداست؛ اطاعت از ولي امر مسلمين كه حجّت شرعي بر اطاعتش وجود دارد نيز، اطاعت از امام عصر (عج)، پيامبر (ص) و خداست. لذا امام معصوم (ع) مي‌فرمايد: رد كردن چنين فقيهي، رد امام زمان (عج) است و آن نيز در حدّ شرك بالله است! اما هيچ روايتي نداريم اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب و در حكم اطاعت از امام (ع) و خداوند است. آري، تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود؛ لذا امام خميني (ره) فرمود: اگر فردي به اتفاق آراء انتخاب شود، ولي از سوي ولي فقيه نصب نشود، اطاعت از او، اطاعت از طاغوت است.» (ديدار جمعي از مديران ناجا در تاريخ 7 دي 1395)

[يكم]. در ابتدا بايد از فعّالان رسانه‌اي جريان فتنه بپرسيم كه چرا به جاي هوچي‌گري و عوام‌فريبي، «يك روايت» از حضرات معصومين – عليهم السلام – نقل نمي‌كنيدكه دلالت بر «وجوب شرعيِ اطاعت از رأي اكثريّت مردم» داشته باشد؟! در اين صورت، سخن آيت‌الله مصباح، خود به خود «ابطال» مي‌شود و جايي براي بحث و توجيه و جدال باقي نمي‌ماند! آيا براي تخريب شخصيت آيت‌الله مصباح، اين راه ساده‌تر نيست؟!

[دوم]. مدعاي آيت‌الله مصباح اين است كه رأي اكثريت مردم، "وجاهت شرعي" ندارد، و يا اين‌كه نبايد به رأي اكثريّت مردم گردن نهاد؟! ميان اين دو تفاوت وجود دارد؛ مي‌توان قائل شد كه رأي اكثريت مردم، اگرچه "قدسي" و "الهي" نيست و تلازمي با "اطاعت از خداوند" ندارد، اما در عين حال، براي اين‌كه در زندگي اجتماعي، "اختلال" و "هرج و مرج "رخ ندهد، نبايد از قانون تخطي كرد. به عبارت ديگر، آيت‌الله مصباح بيش از اين نگفته كه رأي اكثريت مردم، به مثابه "صداي خداوند" نيست و نمي‌توان آن را "امر مقدس و ملكوتي" شمرد، اما از آن سو، ايشان ادعا نكرده كه حتي چنانچه اين رأي، با شريعت ناسازگار نباشد، باز هم نبايد آن را پذيرفت.

[سوم]. آيت‌الله مصباح مي‌گويد هيچ روايتي نداريم كه دلالت بر اين معنا داشته باشد كه اطاعت از كسي كه با رأي اكثريّت مردم سر كار آمده، «واجب» و در حكم «اطاعت از امام معصوم(ع) و خداوند» است، اما امام خميني مي‌گويد حاصل رأي اكثريّت مردم، در حكم «امر طاغوتي» است، مگر اين‌كه وليّ فقيه آن را تأييد كند! عبارت امام خميني بدين شرح است:

«اگر چنانچه [... در نظام سياسي]، ولايت فقيه در كار نباشد، [چنين نظامي در حُكم] طاغوت است؛ [... و وشن است كه امر،] يا [از آنِ] خداست، يا [از آنِ] طاغوت. [بنابراين،] اگر [مقدرات نظام سياسي] با امر خدا نباشد - [براي مثال، اگر] رئيس‌جمهور[ي كه منتخب اكثريّت مردم است]، با نصب [وليّ] فقيه نباشد - غيرمشروع است؛ وقتي غيرمشروع شد، طاغوت است، [و] اطاعت [از] او، [همانند] اطاعت [از] طاغوت است، [و] وارد شدن در حوزه او، وارد شدن در حوزه طاغوت است! طاغوت وقتي از بين مي‌رود كه به امر خداي تبارك و تعالي، يك كسي [براي حكمراني بر مردم] نصب بشود [، نه اين‌كه منتخب اكثريّت مردم باشد].»

حال داوري كنيد؛ كدام يك از اين دو بيان، تندتر است؟! آيت‌الله مصباح، اطاعت از رأي اكثريّت مردم را، امري متفاوت با «اطاعت از خداوند» شمرده، و امام خميني، آن را «امري طاغوتي» معرفي كرده است! سخن در اين است كه چنانچه آيت الله مصباح از لفظ «طاغوت» براي توصيف «رأي اكثريّت مردم» استفاده مي‌كرد، جريان فتنه چه واكنشي نشان مي‌داد؟!

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي در خصوص فجايع تروريستي تهران
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري