یکشنبه 30 مهر 1396
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 گزارشي از حزب مطلوبِ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي؛ «اين گونه» بايد كار حزبي كرد!
تاريخ  :  1395/03/08
 چنين شرايطي سبب شده است كه هنوز، و پس از گذشت چندين سال از تجربه‌ي حزب جمهوري، همچنان خلأ وجود يك حزب صحيح انقلابي و مردمي احساس شود. اين خلأ به‌ويژه هنگام انتخابات‌ها خود را نشان مي‌دهد كه همين انتخابات‌محور بودن احزاب آفتي است كه تفكر حزبي ما را به خود دچار كرده است. در تلقي ايجابي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، حزب مطلوب، اين‌گونه به وجود مي‌آيد كه «مجموعه‌اي از صاحبان فكر سياسي يا اعتقادي و يا ايماني مي‌نشينند و تشكّلي درست ميكنند و ميان خودشان و آحاد مردم كانال‌كشي ميكنند و مردمي را با خودشان همراه مي‌كنند، تا فكر خود را به آنها برسانند.» به اين ترتيب، «كانونهاي حزبي تشكيل ميشود، هسته‌هاي حزبي تشكيل ميشود، سلّولهاي حزبي تشكيل ميشود و اينها در اين مركز مينشينند و افكاري را كه خودشان به آن اعتقاد دارند و پاي آن ايستاده‌اند -چه فكر سياسي، چه فكر غيرسياسي، چه فكر ديني، چه فكر غيرديني- در اين كانالها ميريزند و اين افكار به تك‌تك افراد ميرسد و آن مردمي كه اينها را قبول ميكنند، با اينها پيوند پيدا ميكنند.»


نزديك به ۲۸ سال از اعلام تعطيلي حزب جمهوري اسلامي مي‌گذرد.[۱] حزبي كه شايد بتوان گفت تنها تجربه‌ي جدي يك حزب سراسري در دوران پس از پيروزي انقلاب است. پيش از آن «حزب توده‌ي ايران»، شاخص‌ترين تجربه‌ي حزبي ايرانيان بود كه به‌دلايلي[۲]، جايگاهي «ديرپا» و «گسترده» در فضاي سياسي و اجتماعي كشور از خود برجاي گذاشت. پس از تعطيلي حزب جمهوري اسلامي هم به تناسبِ رقابت‌هاي سياسي و اختلاف نظرهاي جناحي، برخي احزاب ريز و درشت -به‌ويژه با اهداف انتخاباتي- در كشور تأسيس شده‌اند. با نگاهي اجمالي به فلسفه‌ي تأسيس و عملكرد اين احزاب به نظر مي‌رسد كه هيچ يك نتوانسته‌اند مباني و چارچوب شكل‌گيري يك حزب قدرتمند، انقلابي و ياريگر مردم و انقلاب را پايه‌ريزي كنند. بنابراين، اين دغدغه قابل طرح است كه تحزب به آن معنايي كه رهبر انقلاب در كارنامه‌ي عمل سياسي ۵۰‌ ساله‌ي خود تجربه كرده و يا تبيين كرده‌اند، تاكنون شكل نگرفته است و بهترين پاسخ براي اين دغدغه، طرح اين پرسش است كه اساساً اين نوع كار حزبي، چه خصوصيات و بايدها و نبايدهايي دارد؟

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نقش مهمي در حزب جمهوري داشتند. از همان ابتدا جزو مؤسسان حزب قرار گرفتند و پس از تأسيس، تا پيش از شهادت آيت‌الله بهشتي كه نخستين دبيركل حزب بود، ايشان به‌عنوان معاونت امور تبليغاتي، فرهنگي و سخنگوي حزب فعاليت مي‌كردند. پس از واقعه‌ي هفتم تير، ايشان به‌عنوان دبيركلي حزب انتخاب شدند و تا پايان عمر حزب در اين سمت باقي ماندند. از سوي ديگر هم در بُعد تئوريك، ديدگاه‌هاي ايشان در كنار ديدگاه‌هاي افراد شاخص ديگر حزب، راهنماي فكر و عمل اعضا بود كه گاه در قالب جزوه‌ها و گاه هم سخنراني در اختيار مخاطبان قرار مي‌گرفت.

* حزب؛ آري اما با يك قرائت ويژه
مقوله‌ي تحزب يكي از دغدغه‌هاي هميشگي رهبر انقلاب بوده است.[۳] در يك تقسيم‌بندي نانوشته، ايشان در سِلك علمايي قرار مي‌گيرند كه تفكر حزبي را -البته با قرائتي كه در ادامه خواهد آمد- قابل جمع با آراي امام خميني (رحمةالله‌عليه) و مجموعه مباني انقلاب مي‌دانند. جداي از اينكه اين تفكر، وجود احزاب گوناگون در فضاي سياسي كشور را براساس موازين قانون اساسي و در چارچوب آن به رسميت مي‌شناسد[۴]، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ديدگاه حزبي ويژه‌اي هم براي سازمان‌دهي نيروهاي انقلابي براي فعاليت در عرصه‌هاي گوناگون كشور دارند؛ ديدگاهي كه براساس آن، حزب «عبارت است از يك تشكيلاتي كه نقش راهنمائي و هدايت آحاد مردم را به سمت يك آرمان‌هائي ايفاء مي‌كند.»[۵]

چنين تعبيري از حزب همان چيزي است كه بنياد حزب جمهوري بر آن پايه شكل گرفت اما آفات بعدي كه گريبان‌گير اين مجموعه شد آن را عملاً از يك مجموعه‌ي اثرگذار به كانوني براي جنجال‌ها و اختلاف‌ها تبديل كرد. با اين حال، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در سراسر دوران پس از تعطيلي حزب، همچنان كار حزبي را يكي از ضرورت‌ها مي‌دانند؛ به‌ويژه نيروهايي كه دل در گرو اهداف انقلاب دارند براي تحقق اين اهداف قطعاً بايد به كوشش‌هاي صحيح حزبي روي بياورند.[۶]

* سلب و ايجاب حزب
پايان ناخوشِ حزب جمهوري، هيچ‌گاه در منظومه‌ي فكري رهبر انقلاب تغييري ايجاد نكرد و همچنان در اين باره صحبت كردند. از اين رو، ايشان با حفظ تأكيد بر ضرورت كار حزبي، در سخناني كه طي سال‌هاي بعد فرمودند، از يك‌سو آفات كار حزبي در ايران و جهان را به‌عنوان يك «تجربه‌ي سلبي»، و از سوي ديگر ويژگي‌هاي كار حزبي مطلوب را به‌عنوان يك «الگوي ايجابي» مطرح كردند. سخناني كه تاكنون براي بخش نخست آن نمونه‌هاي زيادي را مي‌شناسيم اما براي بخش دوم آن هنوز سعي بليغ و پردامنه‌اي نشده است.[۷]

۱) تجربه‌اي كه نبايد تكرار شود
احزابي كه در دنيا و اغلب فعاليت‌هاي حزبي در ايران تجربه شده‌اند، عمدتاً با هدف قدرت‌يابي تشكيل شدند. اين مسئله، مبتني است بر توصيه و تحليل علم سياست و جامعه‌شناسي سياسي مدرن از مقوله‌ي حزب؛ بر اين اساس حزب، نهادي است كه با هدف «كسب قدرت» تشكيل شده و همه‌ي فعاليت‌هاي يك حزب براي تحقق اين هدف تنظيم مي‌شود. از نظر آيت‌الله خامنه‌اي، «احزاب كنوني غربي به معناي باشگاه‌هائي براي كسب قدرت است؛ اصلاً حزب يعني مجموعه‌اي براي كسب قدرت» و در اين راستا تمامي ابزارها و فعاليت‌ها تمهيدي براي كسب قدرت است؛ از عضوگيري و تشكيل جلسات عادي حزبي و تبليغي تا «پُررويي، پشت هم اندازي، پولداري، داشتن پشتوانه‌هاي صهيونيستي، خوش‌قيافه و خوش‌تيپ و خوش صحبت بودن و احياناً يك همسر فعّال و جذاب داشتن.»[۸]

نتيجه‌ي چنين رويكردي به حزب اين است كه «مردم يا گروه‌هايي از مردم را به اين طرف و آن طرف بكشانند و مرتّب دعوا و اختلاف راه بيندازند و براي اين‌كه بي‌كار نمانند، يك مسئله‌ي كوچك را بزرگ كنند؛ يك چيز كم‌اهميت را پُر اهميت جلوه دهند و روزها و هفته‌ها درباره‌اش بحث و تحليل كنند؛ براساس آن، دوست و دشمن معيّن كنند؛ فلان كس، فلان طرفي است، پس دشمن است؛ فلان كس، فلان طرفي است، پس دوست است.»[۹] حضرت آيت‌الله خامنه‌اي صريحاً چنين رويكردي را سودمند نمي‌دانند: «بنده اينها را تحزّب نمي‌دانم. اينها روش‌هاي غلط سياسي است كه در دنيا هم رايج است.»[۱۰] با اين حال همين وضعيت در تجربه‌ي حزبي پس از حزب جمهوري هم در ايران رخ داد: «دل ما خوش بوده است كه در ايران اين چيزها رايج نباشد؛ اما متأسفانه بعضي كسان به اين چيزها دلبستگي دارند.»[۱۱]

۲) الگويي كه بايد دنبال شود
چنين شرايطي سبب شده است كه هنوز، و پس از گذشت چندين سال از تجربه‌ي حزب جمهوري، همچنان خلأ وجود يك حزب صحيح انقلابي و مردمي احساس شود. اين خلأ به‌ويژه هنگام انتخابات‌ها خود را نشان مي‌دهد كه همين انتخابات‌محور بودن احزاب آفتي است كه تفكر حزبي ما را به خود دچار كرده است. در تلقي ايجابي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، حزب مطلوب، اين‌گونه به وجود مي‌آيد كه «مجموعه‌اي از صاحبان فكر سياسي يا اعتقادي و يا ايماني مي‌نشينند و تشكّلي درست ميكنند و ميان خودشان و آحاد مردم كانال‌كشي ميكنند و مردمي را با خودشان همراه مي‌كنند، تا فكر خود را به آنها برسانند.»[۱۲] به اين ترتيب، «كانونهاي حزبي تشكيل ميشود، هسته‌هاي حزبي تشكيل ميشود، سلّولهاي حزبي تشكيل ميشود و اينها در اين مركز مينشينند و افكاري را كه خودشان به آن اعتقاد دارند و پاي آن ايستاده‌اند -چه فكر سياسي، چه فكر غيرسياسي، چه فكر ديني، چه فكر غيرديني- در اين كانالها ميريزند و اين افكار به تك‌تك افراد ميرسد و آن مردمي كه اينها را قبول ميكنند، با اينها پيوند پيدا ميكنند.»[۱۳]

بنابراين، اين الگو، فراتر از رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌رود و نه‌تنها محدود به فعاليت‌هاي حزبي سياسي نيست، بلكه مي‌توان آن را به‌عنوان الگويي براي فعاليت در عرصه‌هاي مختلف ديگر هم كه نيازمند كانال‌كشي ميان نخبگان و مردم است به كار برد.[۱۴] چنين الگويي به بهترين شكل خلأ ارتباطي ميان مردم و حاكمان را كاهش مي‌دهد و در عرصه‌هاي گوناگوني كمك مي‌كند كه همسويي و هم‌افزايي براي تحقق اهداف انقلاب ميسر شود. بديهي است كه نتيجه‌ي قهري و تبعي چنين فعاليت و ارتباطي اين است كه تصاحب كرسي‌هاي قدرت هم ممكن مي‌شود: «در تحزّب بايستي كسب قدرت مورد نظر نباشد. اگرچه كسب قدرت براي يك حزبِ موفّق يك امر قهري است.»[۱۵] چرا كه چنين ساختار حزبي‌اي، به علاوه وجود افراد «با فكرتر و زبده‌تر و خوش‌فكرتر»[۱۶] نسبت به ديگر احزاب، نظر افراد بيشتري از مردم را با خود همراه خواهد كرد و در نتيجه «وقتي انتخاباتي پيش آمد، تا از طرف مركزيت اين حزب چيزي گفته شد، آن مردم از روي اعتقاد خودشان بر طبق آن عمل ميكنند.»[۱۷]

* همچنان بر همان عقيده؛ مرد راه كيست؟
ديدگاه حزبي، و تشكيلاتي رهبر انقلاب همچنان بر همين تعريف استوار است. از اين رو افرادي كه مشتاق به تحقق اهداف انقلاب و خدمت به مردم مي‌باشند، الگوي مناسبي براي كار تشكيلاتي و حزبي در اختيار دارند. براي كساني كه ديدگاه رهبرانقلاب در اين زمينه را دنبال مي‌كنند هنوز هم چنين الگويي مفيد و ضروري است. الگويي كه براساس آن «يك حزب عبارت است از كانال‌كشي براي هدايت‌هاي فكري؛ حالا چه فكري به معناي سياسي، چه فكري به معناي ديني و عقيدتي.»[۱۸] و «اگرچنانچه كساني اين كار را بكنند، خوب است. قصد عبارت از اين نيست كه قدرت را در دست بگيرند؛ ميخواهند جامعه را به يك سطحي از معرفت، به يك سطحي از دانائي سياسي و عقيدتي برسانند؛ اين چيز خوبي است. البته كساني كه يك چنين توانائي‌اي داشته باشند، به طور طبيعي در مسابقات قدرت، در انتخابات قدرت هم آنها صاحب رأي خواهند شد، آنها برنده خواهند شد؛ ليكن اين هدفشان نيست. اين يك‌جور حزب است؛ اين مورد تأييد است. ميدان باز است؛ هر كس ميخواهد بكند، بكند.»[۱۹]

منابع:
۱. يكي از اسناد مهم درباره‌ي علل تعطيلي حزب، نامه‌ي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي و ديگر مسئولين حزب به امام خميني (رحمةالله‌عليه) در تاريخ ۱۱ خرداد ۱۳۶۶ است كه در آن ضمن تبيين اين علل، خواستار موافقت امام براي تعطيلي حزب شده‌اند. نگاه كنيد به صحيفه‌ي نور، ج۲۰، ص۲۷۵ و ۲۷۶
۲. «به نظر من، ديرپايي حزب توده در كشور ما و گسترش تشكيلاتش كه خيلي وسيع و بدون سروصدا بود، دو عامل داشت: يكي همان مسئله‌ي سازماندهي بود، كه آنها يك استاندارد جهاني داشتند. همه جا آن سازماندهي از پيش آماده شده، بدون هيچ زحمتي داده مي‌شد و پياده مي‌شد. يكي هم ادبيات قوي آنها بود.» بيانات در ديدار با اعضاي مجمع نويسندگان مسلمان، ۱۳۷۱/۴/۱۴
۳. «به طور اجمال بگويم ما با تحزّب مطلقاً مخالف نيستيم. اين كه خيال كنند ما با حزب و تحزّب مخالفيم، نه، اينطور نيست.» بيانات در ديدار دانشجويان كرمانشاه، ۱۳۹۰/۷/۲۴
۴. «حالا اين‌كه ما با احزاب مخالف و موافق چگونه رفتار كنيم؛ آزاد باشند، نباشند؛ اينها بحث‌هاي ديگري است كه عرض كردم مرجعش قانون است.» بيانات در جلسه‌ي پرسش و پاسخ با مديران مسئول و سردبيران نشريات دانشجويي، ۱۳۷۷/۱۲/۰۴
۵. بيانات در ديدار دانشجويان كرمانشاه، ۱۳۹۰/۷/۲۴
۶. « جامعه‌ي ما، يك جامعه‌ي بي‌حزب است. البته از جهاتي حُسن است؛ ولي عيب هم دارد. وجود حزب در يك جامعه، باعث مي‌شود كه خلأهاي ذهني عده‌يي از مردم پُر شود.» بيانات در ديدار با مديران و مسؤولان بخش‌هاي خبري صدا و سيما، ۱۳۶۹/۱۲/۲۱
۷. «بعد از «حزب جمهوري اسلامي» -كه ما تعطيلش كرديم- ديگر چنين چيزي را به اين شكل من سراغ ندارم.» بيانات در جلسه‌ي پرسش و پاسخ با مديران مسئول و سردبيران نشريات دانشجويي، ۱۳۷۷/۱۲/۴
۸. بيانات در جلسه‌ي پرسش و پاسخ با مديران مسئول و سردبيران نشريات دانشجويي، ۱۳۷۷/۱۲/۴
۹. بيانات در ديدار جوانان استان اصفهان، ۱۳۸۰/۸/۱۲
۱۰. همان
۱۱. همان
۱۲. بيانات بيانات در جلسه پرسش و پاسخ مديران مسئول و سردبيران نشريات دانشجويي، ۱۳۷۷/۱۲/۰۴
۱۳. همان
۱۴. چنانچه كه رهبرانقلاب در ديدار با اعضاي صداوسيما -كه يك حزب نيست- همين الگو را مطرح مي‌كنند: «در حقيقت، حزب يك كانال‌كشي براي رساندن خوراك فكري لازم به ذهن‌هاي عده‌يي از مردم است كه در حزبند. ما اين را در جامعه‌مان نداريم؛ يك خلأ است. اين خلأ را شما بايد پُر كنيد. نه اين‌كه شما حزب درست كنيد؛ حزب همين است. ما حزبي به نام تلويزيون و راديو داريم كه در هر خانه‌يي هم شعبه‌يي دارد. سعي كنيد خوراك فكري سياسي مردم را در هر هفته، بلكه در هر روز، به همين منظور و با همين توجه كه عده‌يي را مي‌خواهيد از لحاظ سياسي تجهيز و توجيه كنيد، بدهيد يا برسانيد.» بيانات در ديدار مسئولان بخش‌هاي خبري صداوسيما ، ۱۳۶۹/۱۲/۲۱
۱۵. بيانات در جلسه پرسش و پاسخ مديران مسئول و سردبيران نشريات دانشجويي، ۱۳۷۷/۱۲/۴
۱۶. همان
۱۷. همان
۱۸. بيانات در ديدار دانشجويان كرمانشاه، ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
۱۹. همان

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي در خصوص فجايع تروريستي تهران
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري