سه شنبه 02 خرداد 1396
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
تاريخ  :  1395/10/20
 صبح امروز دوشنبه 20 دي ماه همايشي با عنوان «هوشياران خفته» با موضوع بررسي اخلاقي آثار غفلت در پيدايش فتنه با حضور آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي در دانشگاه علوم اسلامي رضوي برگزار شد.


آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي ضمن شكرگزاري نسبت به توفيق عتبه‌بوسي حضرت امام رضا عليه‌السلام گفت: به مناسبت درگذشت رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام كه عمري را در ياري امام(ره) و در راه تلاش براي تحقق منويات امام(ره) و منويات علما و بزرگاني كه اين انقلاب را سامان دادند و بر همه ما حق دارند، تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم و براي همه گذشتگان و حق‌داران، مخصوصا آن بزرگان طلب مغفرت و عفو الهي و پاداشي در خور كرم و فضل خدا دارم.

علامه محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به موضوع همايش، اظهار داشت: در بسياري از موارد، انسان‌ها در عمل دچار اختلافاتي مي‌شوند و گاه يكديگر را تخطئه مي‌كنند و گاه خداي ناكرده از اين هم بالاتر مي‌رود و به فتنه مي‌انجامد.

وي با طرح اين سئوال كه منشأ اين اختلافات چيست و چه بايد كار كرد كه از آن مصون ماند، ادامه داد: گاهي علت اختلاف در ارزشگذاري و قضاوت نسبت به ديگران، جهل است و فرد يا افرادي به خاطر سوء تفاهم، اهميت و ارزش كار ديگري را درك نمي كنند، و گاهي وجود يك رذيله اخلاقي مانند حسد يا تكبر است كه سبب مي‌شود قضاوت نامناسبي نسبت به ديگران انجام شود.

اين مفسر قرآن كريم با اشاره به داستان فرزندان حضرت آدم(ع) و برادران حضرت يوسف(ع)، افزود: در اين دو مورد، رذيله اخلاقي حسد، سبب شد تا قضاوت ناصحيحي صورت بگيرد؛ در قضيه فرزندان حضرت آدم(ع)، عليرغم اين كه قاضي حقيقي براي قبول كردن قرباني خدا بود، يكي به خاطر حسد، ديگري را به قتل رساند، و در قضيه برادران حضرت يوسف(ع) نيز علاقه پدر به حضرت يوسف(ع) سبب برانگيخته شدن حسادت برادران و قضاوت ناصحيح در مورد يوسف(ع) شد. لذا انسان بايد در وهله اول خود را اصلاح كرده و از رذائل اخلاقي پاك كند تا تحت تأثير اين امور به قضاوت اشتباه و اختلاف مبتلا نشود.

وي با اشاره به عاملي ديگر در اختلافات، اظهار داشت: گاهي علت اختلاف در قضاوت، نكته‌ها و ملاحظاتي عملي است؛ به‌گونه‌اي كه فردي با توجه به نكته‌ها و ملاحظاتي، فعلي را خوب مي‌پندارد و ديگري چنين ملاحظاتي نداشته و آن عمل را بد مي‌داند. لذا براي عدم ابتلا به اشتباه و اختلاف در اين قضاوت‌ها بايد همه نكته‌هايي كه درحسن و قبح يك فعل اثر دارد را بشناسيم و آن را در فعل شخص احراز كنيم.

علامه مصباح يزدي با اشاره به روايتي مبني بر اين كه دو نفر وارد مسجد مي‌شوند، يكي نماز مي‌خواند كه سبب بهشتي شدن وي مي‌شود و ديگري نيز نماز مي‌خواند كه سبب شقاوت و جهنمي شدن وي مي‌شود؛ اظهار داشت: تفاوت اين دو به خاطر نيت است كه يكي براي خدا و ديگري از روي رياست، لذا دو عمل شبيه به هم و يكسان مي‌توانند اثراتي كاملا متفاوت داشته باشند؛ از اين رو بايد توجه داشت كه ارزش كار و ملاك ارزيابي آن، تنها شكل و حجم كار نيست، بلكه مهم ترين عامل در ارزشگذاري فعل، نيت فاعل است. همين امر سبب مي‌شود تا قضاوت‌هاي متفاوتي نسبت به كار يك فرد وجود داشته باشد؛ برخي نيت او را فاسد و در نتيجه كار را بد مي‌دانند، و برخي نيت او را صالح مي‌دانند.

وي با اشاره به اهميت حسن فعلي كار بر اساس موازين شرعي، ادامه داد: ولي برخي امورظاهري خوب دارد، اما به دليل فساد در نيت و نداشتن حسن فاعلي، نه تنها ثواب و ارزش ندارد، بلكه گناه هم دارد؛ ولو اين كه براي آن ميلياردها تومان هزينه كرده باشد؛ چرا كه ريا هم مبطل است و هم حرام.

اين استاد اخلاق حوزه علميه قم با تأكيد بر شرط اخلاص در عمل اظهار داشت: هر كس كاري انجام مي‌دهد، بايد به دلش نگاهي بيندازد كه براي خدا انجام مي‌دهد يا براي غير خدا؛ البته خدمت به مردم براي رضاي خدا نه تنها مانعي ندارد كه امري مطلوب است، چون اين دو در طول هم‌اند؛ اما اگر كاري براي رضايت مردم انجام شود و شخص رضايت مردم را در عرض رضايت خدا قرار دهد، هيچ ارزشي نخواهد داشت. لذا در ارزشگذاري كار، نيت فاعل آن‌ مهم است، و البته اين نيت و اخلاص، داراي مراتبي است كه هر چه بالاتر باشد، ارزش آن نيز بيشتر است.

وي به نوع ديگري از عوامل اختلاف در ارزشگذاري و قضاوت درباره كارها اشاره كرد، و افزود: گاهي خود فرد در اررزش‌گذاري كار خود اشتباه مي‌كند و آن را ارزش‌مند مي‌شمارد.

علامه مصباح يزدي در تبيين اين قسم از ارزش‌گذاري اشتباه اظهار داشت: ارزش و مطلوبيت يك امر، گاه مستقيما فهميده مي‌شود و گاه با واسطه استدلال يا استدلالاتي. در جايي كه امري ذاتا مطلوب و ارزشمند بوده، نيازي به واسطه نداشته باشد، شناخت مطلوب بودن آن ساده است، اما وقتي با واسطه يك يا چند استدلال به چيزي مي‌رسد كه ارزش ذاتي دارد، هم تشخيص مشكل تر و هم احتمال اشتباه در اين استدلال‌ها بيشتر مي‌شود.

وي ادامه داد: به عنوان نمونه، طبق فرمايش قرآن كريم، كمك كردن به فقير كافر نيز براي اين كه به اسلام خوش بين شود مطلوب است؛ چرا كه در قدم اول به اسلام خوش بين شده و چه بسا در صدد تحقيق در مورد اسلام برآيد و شايد مسلمان شود؛ در اين جا آنچه ارزش ذاتي دارد اسلام است، اما كمك به فقير كافر نيز با چند واسطه ارزش مي‌يابد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: گاهي فاعل، خودش در تشخيص مقدمات يا ابزار و واسطه‌ها اشتباه مي‌كند و گمان مي‌كند كار وي مطلوب است، درحالي كه حقيقت غير از اين است. به عنوان نمونه امر به معروف و نهي از منكر وضع شده تا حكم خدا روي زمين اجرا گردد؛ و براي امر به معروف و نهي از منكر بايد روحيه طرف راشناخت. چه بسا فرد خودش فكر مي‌كند امر به معروف با اخم و قلدري كار خوبي است، حال آنكه ممكن است انجام اين كار با اخم و قلدري نه تنها اثر نگذارد، بلكه فرد را جري تر كند، اما اگر با خوشروئي و دلسوزي بگويد، اثرگذارتر خواهد بود.

اين استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به نمونه‌هاي ديگري نتيجه گرفت: لذا تشخيص نادرست در واسطه‌هايي كه ما را به ارزش ذاتي مي‌رساند، مي‌تواند عامل ديگري براي اشتباه در ارزيابي افعال –حتي فعل خود شخص- باشد.

علامه مصباح يزدي در بخش ديگري از سخنانش ادامه داد: در انجام كارهاي خود و تشخيص ارزش آن نبايد ملاك ما قضاوت ديگران باشد، زيرا ارزش كار الهي به اين است كه خدا بپسندد، ولو اين كه هيچ فرد ديگري آن را نپذيرد.

وي با اشاره به روايتي از امام باقر(ع) اظهار داشت: ما بنده خداييم و هدفمان از كارمان فقط بايد رضاي الهي باشد؛ لذا طبق فرمايش امام باقر(ع)، وليّ اهل بيت(ع) كسي نيست مگر آن‌كه اگر همه مردم جمع شوند و بگويند تو آدم بدي هستي، ناراحت نشود، و اگر همه جمع شوند و شعار زنده باد سرداده و پايش را براي تبرك ببوسند، شاد نشود؛ بلكه بايد تنها نگاهش به خدا و رضاي او باشد.

علامه مصباح يزدي نتيجه گرفت: وقتي مي‌خواهيم كاري را انجام دهيم، بايد به اندازه اهميتش در موردش فكر كنيم، و با كساني كه اهل هوي و هوس نيستند، مشورت كنيم تا اشتباهات ما كم شود و به ارزش واقعي عمل برسيم.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
اولين بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي در خصوص انتخابات رياست جمهوري دوازدهم
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت يوم الله 22 بهمن
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي