جمعه 28 تير 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 سه ابهام در دستور العمل وزارت خارجه آمريكا درباره توقف تحريم‌ها؟
تاريخ  :  1394/07/27
منبع : رجانيوز

در بند ۴.۱.۱ ضميمه دوم برجام به (CISADA) Section ۱۰۴(c)(۲)(E)(ii)(I) اشاره شده است. اين بند يكي از ۱۴ بند تحريمي قانون سيسادا است كه قرار بود اجرايش متوقف شود. اما در اطلاعيه وزارت خارجه آمريكا هيچ اشاره‌اي به اين بند نشده است.


يكشنبه شب دولت آمريكا مطابق با زمان‌بندي مشخص شده در برجام، به عنوان جزيي از اجزاي روز توافق، اقدام به انشاي توقف تحريم‌هاي كنگره و لغو دستورات اجرايي مشخص شده در برجام نمود. در بين مطالب منتشر شده از سوي دولت آمريكا، اطلاعيه‌اي كه وزارت خارجه آمريكا براي استفاده از حق صرف نظر كردن يا همان waiver منتشر كرده است، كامل‌ترين و مستند‌ترين متني است كه منتشر شده است. بررسي اين متن براي طرف ايراني مساله بسيار مهمي است. چرا كه مبناي توقف تحريم‌هاي كنگره اين دستورالعمل است. (اين متن از اين آدرس قابل دسترس است) در ابتدا بايد گفت كه بر اساس برجام دولت آمريكا متناسب با اختيارات خود كه بر اساس قوانين كنگره تعيين مي‌شود اقدام به توقف موقت اجراي تحريم‌هاي ايران مي‌كند. بند ۱۱ از پيوست پنجم برجام اين موضوع تصريح كرده است. حق صرف نظر كردن از اعمال تحريم‌ها نيازمند انجام مقدماتي است كه اطلاعيه مذكور اولين مقدمه آن است. بر اين اساس وزارت خارجه به كنگره اعلام مي‌كند كه شروط استفاده از حق صرف نظر كردن را يافته و در نتيجه مي‌خواهد از اين حق استفاده كند. بايد توجه داشت كه رئيس جمهور آمريكا نمي‌تواند بدون اطلاع دادن به كنگره اجراي تحريم‌ها را متوقف كند و به عبارت ديگر تحريم‌هايي از تحريم هاي كنگره متوقف خواهد شد در اين اطلاعيه آمده باشد. اطلاعيه وزارت خارجه آمريكا با عنوان «Waiver Determinations and Findings» منتشر شده است. در اين يادداشت به بررسي ابهامات اين اطلاعيه پرداخته مي‌شود. اولين ابهام در اين اطلاعيه تاكيد چندباره بر اين مساله است كه تحريم‌هاي مورد اشاره كه قرار است در اجرا متوقف شود، شامل حال افراد و نهادهايي كه در اس دي ان ليست (SDN List) وزارت خزانه داري آمريكا باشد، نمي‌شود. در اطلاعيه بيش از ده بار اين تاكيد بيان شده و هركجا كه نوع تحريم متوقف شده را توضيح داده است، اين تاكيد آمده است. براي مثال توضيح آنكه در روز اجراي برجام قرار است تعدادي از نهادها، بانك‌ها و افرادي كه در ليست اس دي ان وزارت خزانه‌داري آمريكا قرار دارند، از اين ليست خارج شوند. اين مساله در بند ۱۷.۳ از ضميمه پنجم برجام آمده است. ليست اين افراد، نهادها و بانك‌ها در پيوست سوم از ضميمه دوم مشخص شده است. نكته مهم آن است كه برخي از نهادهاي مهم همانند، قرارگاه خاتم‌الانبيا و يا بانك‌هاي مهمي همچون انصار و يا دانشگاه‌هايي همچون شريف در اين پيوست نيست. در نتيجه نهادها، افراد و يا بانك‌هايي كه در پيوست ۳ نباشند، قرار نيست از اس دي ان ليست آمريكا خارج شوند در نتيجه تعامل با اين نهادها و افراد همچنان جزيي از تحريم‌ها بوده و عدم توجه به آن با تنبيهات آمريكا همراه خواهد بود. براي مشاهده ليست افراد، نهادها و بانك‌هايي كه در ليست اس دي ان وزارت خارجه آمريكا قرار دارند به اين آدرس مي‌توانيد مراجعه كنيد. (ليست اس دي ان وزارت خزانه‌داري آمريكا) هرچند پيوست ۳ از ضميمه دوم اسامي و عناوين زيادي در خود دارد اما تمامي افراد و نهادهايي كه توسط آمريكا تحريم شده‌اند را شامل نمي‌شود. ابهام دوم موضوع فروش نفت ايران است. در برجام در بخش فروش نفت و در بند ۴.۳.۱ موضوع فروش نفت ايران مطرح و به قانون NDAA اشاره شده است. بخش ۱۲۴۵ و بندهاي d۱ و d۳ تصريح شده است. بند d۱ تحريم هرگونه تراكنش مالي با بانك مركزي ايران است كه در اين اطلاعيه به آن اشاره شده است. بيان شده كه اين بند توسط رئيس جمهور آمريكا ويو مي‌شود و در نتيجه موسسات مالي خارجي مي‌توانند با بانك مركزي ايران تراكنش مالي داشته باشند غير از تراكنش هايي كه افراد و نهادهايي كه هنوز در اس دي ان ليست آمريكا قرار دارند. اما به بند d۳ از قانون فوق الذكر اشاره نشده در صورتيكه در برجام اشاره شده است. اين بند مربوط به خريد نفت از ايران است. معناي اين عدم اشاره اين است كه تحريم نفتي ايران در اين اطلاعيه مورد اشاره قرار نگرفته و در نتيجه شامل توقف موقت اجرا نمي شود. به عبارت ديگر در روز اجرا محدوديت‌هاي مربوط به فروش نفت ايران برداشته نمي‌شود. البته اين را هم بدانيم كه بر اساس برجام هرچند قرار است محدوديت فروش نفت برداشته شود اما تعهدي براي آزاد شدن پول هاي نفتي وجود ندارد كه اين مهم را بند ۵ بخش تحريم‌هاي گزارش كميسيون ويژه مجلس نيز تاييد كرد. ابهام سوم درباره بندي از قانون جامع تحريم ايران (CISADA) است كه قرار بود بر اساس برجام اجرايش متوقف شود. در بند ۴.۱.۱ ضميمه دوم برجام به (CISADA) Section ۱۰۴(c)(۲)(E)(ii)(I) اشاره شده است. اين بند يكي از ۱۴ بند تحريمي قانون سيسادا است كه قرار بود اجرايش متوقف شود. اما در اطلاعيه وزارت خارجه آمريكا هيچ اشاره‌اي به اين بند نشده است. تحريمي كه در اين بند وضع شده است به شرح زير است: بند (c(۲)(E)(ii)(I)) از بخش ۱۰۳ قانون سيسادا: ممنوعيت افتتاح حساب كارگزاري در بانك‌هاي آمريكا براي موسسات مالي خارجي كه تراكنش مالي و يا خدمات مالي مهمي به موسسه مالي كه دارايي‌هايش به دليل ارتباط با اشاعه تسليحات كشتار جمعي ايران و سيستم‌هاي هدايت كننده تسليحات كشتار جمعي بلوكه شده است. تنها اين بند از قانون سيسادا است كه شامل توقف موقت اجرا مي‌شود.
متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز قدس
بيانيه جبهه پايداري در واكتش به قرار گرفتن سپاه در ليست تروريستي از سوي آمريكا
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت نهمين سالگرد حماسه نهم دي